Universiteit Maastricht heeft buik vol van Saoedische studenten

De Universiteit Maastricht stopt met het opleiden van Saoedi-Arabische geneeskundestudenten. De faculteit is niet te spreken over hun houding en is bovendien helemaal klaar met de eisen van de Saoedische regering.

De Maastrichtse geneeskundefaculteit begon te vrezen voor zijn goede naam, meldt universiteitsblad Observant. De buitenlandse ziekenhuizen waar studenten stage liepen klaagden: de Saoedi’s waren brutaal, kwamen vaak te laat en vertikten het om hun huiswerk te doen. Eigen docenten klaagden over dezelfde euvels, bleek uit een intern rapport.

Saoedi-Arabië stuurde jaarlijks studenten naar Maastricht sturen voor een geneeskundeopleiding, en betaalde daar 32.000 euro per persoon voor. Maar de relatie tussen de geneeskundefaculteit en de Saoedische regering is al moeizaam sinds het programma in 2007 van start ging. De regering wilde dat hun studenten in het Nederlands les zouden krijgen in plaats van in het Engels, en bemoeide zich intensief met de stageplaatsen.

“Waren we bezig met de ontwikkeling van een internationaal Global Medicine-programma of waren we bezig de Saoedische overheid tevreden te houden? Vooral dat laatste eigenlijk. Toen de Saoedi’s niet wilden ingaan op onze voorwaarden was het: we stoppen ermee, geen nieuwe instroom meer”, zegt de opleidingsdirecteur in Observant.

Ook de Rijksuniversiteit Groningen heeft afspraken met de Saoedische regering over het opleiden van geneeskundestudenten. Die instelling is nog steeds positief over die overeenkomst, laat een woordvoerder weten. Die wijkt overigens wat af van de afspraken in Maastricht: in Groningen leren de Saoedische studenten bijvoorbeeld wel Nederlands, zodat ze hun coschappen ook in Nederland kunnen lopen.