Universiteit moet beschermde naam worden

Onderwijsminister Bussemaker wil nu echt gaan verbieden dat organisaties zichzelf universiteit noemen terwijl ze niet wettelijk erkend zijn. Ze komt vóór 2015 met een wetsvoorstel om de namen ‘universiteit’ en ‘hogeschool’ beter te beschermen.

“Als je je bij een universiteit inschrijft en ettelijke duizenden euro’s betaalt om een bachelor- of masterdiploma te halen, moet je er vanuit kunnen gaan dat het een echte universiteit is, die echte diploma’s afgeeft”, schrijft Bussemaker in haar blog. Ze reageert op de affaire rondom de ‘Alhuraa universiteit’, die jarenlange valse diploma’s uitgaf en daarvoor werd veroordeeld voor oplichting en valsheid in geschrifte.

Maar daar wil Bussemaker het niet bij laten. “Kennelijk is niet voor iedereen duidelijk dat een opleiding slechts tot een wettelijk erkend diploma in het hoger onderwijs kan leiden als deze is geaccrediteerd door de NVAO”, schrijft ze. “Het mag niet zo zijn dat studenten de dupe worden van deze onduidelijkheid.”

Bussemaker is niet de eerste onderwijsminister die iets probeert te doen aan organisaties die zichzelf ten onrechte universiteit of hogeschool noemen. In 2010 kondigde onderwijsminister Marja van Bijsterveldt ook al aan de namen wettelijk te willen beschermen, maar dat is er nooit van gekomen – ondanks een onderzoek dat positief was over het plan.

“Het is ingewikkelde materie”, erkent Bussemaker. Initiatieven als de Universiteit van Nederland mogen bijvoorbeeld niet de dupe worden van de nieuwe wetgeving, net als bijvoorbeeld de Volksuniversiteit of buitenlandse instellingen die in hun eigen land erkende diploma’s uitgeven. “Maar ik wil nu echt duidelijkheid”, schrijft ze stellig. Voor het einde van volgend jaar komt ze met een wetsvoorstel.

Tags: accreditatie