Universiteit Utrecht blokkeert onveilige Outlook-app

De ict-dienst van de Universiteit Utrecht blokkeert om veiligheidsredenen het gebruik van de Outlook-app voor iOS en Android.

Outlook wordt geblokkeerd om dezelfde redenen die sommige andere Nederlandse universiteiten en het Europees Parlement eerder gaven: de app bewaart maildata op externe (Amerikaanse) servers. En niet op de eigen lokale mailserver, zoals de universiteit wil.

"De app is vooralsnog niet veilig", laat René Ritzen, chief information security officer van de Universiteit Utrecht, weten. "Door de werking van deze app zijn gebruikersnaam, wachtwoord, mailberichten en mailbijlagen mogelijk toegankelijk voor derden."

Informatieveiligheid is een steeds gevoeliger thema voor organisaties, zeker sinds de onthullingen van Edward Snowden over de massale dataverzameling van Amerikaanse inlichtingendiensten. Omdat de Outlook-app data opslaat in de VS, vallen de data onder Amerikaanse jurisdictie en zijn die data makkelijker op te vragen door de overheid daar.

Gebruikers van de Outlook-app worden door de Universiteit Utrecht geadviseerd om de app te verwijderen en hun wachtwoord te wijzigen om misbruik te voorkomen. Wie zijn of haar universitaire mail wil binnenhalen met de mobiele Outlook-app krijgt de melding dat het lezen van e-mail "temporarily blocked" is "until your administrator grants it access".

Het blijft wel mogelijk om je universitaire mail via andere mailapps (zoals de standaard mailapps van iOS en Android) binnen te halen. Die hebben dit beveiligingsprobleem niet, aldus Ritzen.

Maandag maakte ITS, de ict-dienst van de universiteit, op intranet bekend dat UU-medewerkers nu gratis gebruik kunnen maken van Microsoft Office 365. Dit is een versie van Office (met daarin o.a. Word, Excel en OneNote) die draait in de cloud.

In Office 365 kunnen online opgeslagen documenten gelezen en bewerkt worden vanaf het web en vanaf mobiele apps voor smartphones en tablets. Er is ook een desktopapplicatie voor laptop/pc, maar die kan niet geïnstalleerd worden op UU-werkplekken. Dit omdat de Office 365-software niet compatibel is met Office 2010, dat geïnstalleerd is op de universitaire computers.

Het blokkeren van de Outlook-app en het beschikbaar stellen van Office 365 hebben niets met elkaar te maken, maar vallen toevallig samen in dezelfde week, laat Ritzen weten.

Studenten konden sinds medio 2014 al gratis gebruik maken van Office 365. Met het beschikbaar stellen van de software wil de universiteit flexibeler werken mogelijk maken.

Tags: microsoft | ict | e-mail