Universiteit Utrecht reikt twee eredoctoraten uit

Kankerbestrijder Sangeeta Bhatia en bioinformaticus Peer Bork krijgen een eredoctoraat van de UU. De uitreiking vindt plaats tijdens de Dies op 27 maart in de Domkerk.

De Amerikaanse MIT-hoogleraar Sangeeta Bhatia is dit jaar een van de twee wetenschappers die een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht krijgen. Bhatia maakte naam met nieuwe technologieën en nanomaterialen die ze met behulp van menselijke leverweefsel ontwikkelt. Met haar onderzoek draagt ze bij aan de diagnostiek en behandeling van leverziekten en kanker.

Daarnaast is Bhatia een pleitbezorger voor diversiteit en gendergelijkheid in de wetenschap en techniek. Haar moeder was een van de eerste vrouwelijke MBA-studenten in India. Als student op MIT zette Bhatia met een aantal andere vrouwelijke studenten een programma op om jonge meisjes te interesseren voor de bètavakken. Erepromotor is op 27 maart de Utrechtse hoogleraar regeneratieve geneeskunde Niels Geijsen.

Behalve Bhatia wordt tijdens de 381ste verjaardag van de Utrechtse universiteit ook Peer Bork gelauwerd. Bork is in Heidelberg hoogleraar Bio-informatica. Bork heeft vele nieuwe eiwit-domeinen in de biochemie en biologie ontdekt. De nieuwe eredoctor is bekend om zijn werk aan computationele methoden voor het analyseren van de enorme hoeveelheden gegevens die zijn gegenereerd in de wetenschap. Bork is mede-oprichter van vijf biotechbedrijven. Zijn Utrechtse erepromotor is vakgenoot Berend Snel die bij Bork promoveerde.

Tags: eredoctoraat