Universiteit Utrecht scoort mager op duurzaamheid

Op het bouwterrein van Danone is 20.000m3 zand duurzaam verplaatst

De Universiteit Utrecht doet het slecht in de Sustainabul 2012 lijst van alle universiteiten die gemeten zijn op duurzaamheid. Maastricht wint de prijs. De nummers twee zijn de Radboud Universiteit Nijmegen en de TU Eindhoven.

De universiteiten van Maastricht, Nijmegen en Eindhoven zetten in hun jaarverslag hoeveel water, gas en elektriciteit ze gebruiken. En of dat al wat minder is dan het jaar ervoor. Ze geven meer informatie over hun milieubeleid en hun fair trade-inkopen dan de andere universiteiten.

Alleen Groningen komt nog een beetje bij hen in de buurt, blijkt uit onderzoek van Rank a Brand en Morgen. Dat zijn organisaties die duurzaamheid onder de aandacht willen brengen. Zij hebben alle veertien Nederlandse universiteiten getoetst op transparantie en duurzaamheid.

Ze kozen 24 criteria en keken of ze er informatie over konden vinden. Is er een duurzaamheidsbeleid? Dringt duurzaamheid tot het onderwijs door? Wat laten de universiteiten weten over hun duurzaamheid?

Utrecht staat in die lijst met drie universiteiten op een gedeelde negende plaats. Dat is opvallend voor een universiteit die zegt duurzaamheid hoog in het vaandel te dragen. Nog deze week wordt een watertappunt geopend en tijdens de dag van de duurzaamheid werden studenten gestimuleerd met duurzaamheidsprojecten te komen.

“Universiteiten als Utrecht hebben wel ambitie, maar we vinden daar weinig concreets van terug in het jaarverslag of op de site van de universiteit”, vertelt projectleidster Sabina Gietema. “Je kunt wel zeggen dat je duurzaam bent, maar het publiek moet het ook kunnen zien en je moet het zichtbaar maken in toetsbare doelen. Uit gesprekken blijkt dat er meer gebeurt dan de universiteiten naar buiten brengen en dat is jammer.”

Punten kregen de instellingen als ze hierover openheid verschaften in hun jaarverslag of op hun website. De onderzoekers hanteerden 24 criteria. Utrecht krijgt slechts drie plusjes: Op management en beleid en op onderwijs. Op het gebied van CO2-uitstoot, milieu, duurzaam inkopen en nieuwbouw & renovatie.  Maastricht scoorde op twaalf van de 24 criteria. Nijmegen deed dat tien keer en Eindhoven negen keer.

"Wij erkennen het probleem", zegt collegevoorzitter Yvonne van Rooy. "Wij doen veel meer dan dat wij laten zien. Om een voorbeeld te noemen. De onderzoekers van het Wentgebouw zitten nu in het nieuwe, duurzaam gebouwde David de Wiedgebouw. Uit cijfers blijkt dat dit een besparing aan energie oplevert ter hoogte van het verbruik van 1000 gezinnen op jaarbasis. We hebben een notitie naar de universiteitsraad gestuurd om in de toekomst duidelijk te maken hoe duurzaam we zijn."

Meer informatie over de scores van de universiteiten is te vinden op www.duurzamestudent.nl.

Tags: duurzaam