Universiteit wil dertig “duurzame” startups

Bedrijvenincubator UtrechtInc breidt uit met "de Garage", een verwijzing naar de eerste werkplek van Apple-oprichter Steve Jobs (zie foto)

Het Kruytgebouw krijgt vanaf begin volgend jaar een broedplaats voor ondernemingen op het gebied van duurzaamheid. Vorige week ontving bedrijvenincubator UtrechtInc zes ton subsidie om het onderkomen in het Kruytgebouw uit te breiden met een “groene” vleugel: de Garage.

Het universiteitsbestuur en UtrechtInc willen met de Garage de “duurzame” bedrijvigheid in Utrecht een stimulans geven.

De naam van het nieuwe project verwijst naar “de geboorteplaats van Silicon Valley”, de garage van HP-grondleggers Bill Hewlett en Dave Packard in Palo Alto. Maar ook Apple-oprichter Steve Jobs werkte als student vanuit een garage.

Studenten, onderzoekers en bedrijven met innovatieve ideeën moeten elkaar vanaf januari gaan vinden in de noordvleugel van het Kruytgebouw. Daar is op de eerste verdieping 600 vierkante meter beschikbaar sinds de universitaire glasblazerij een half jaar geleden verhuisde naar het Caroline Bleekergebouw aan de Sorbonnelaan.

Beginnende bedrijven mogen de Garage vanaf 2016 gaan gebruiken als uitvalsbasis. Op termijn hoopt UtrechtInc onderdak te kunnen bieden aan dertig “groene” startups. Dit moet werkgelegenheid opleveren voor zo’n 150 personen.

Vorige week kende het Lokaal Economisch Fonds Utrecht een subsidie van 600.000 toe aan het initiatief. Het geld is bedoeld voor de inrichting van de ruimte en voor de begeleiding en coördinatie van de nieuwe activiteiten.

Duurzaamheid is een van de vier strategische onderzoeksthema’s van de universiteit. De UU is nauw betrokken bij enkele samenwerkingsverbanden van overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen, zoals het Utrechts Sustainability Institute, het kenniscentrum Healthy Urban Living en Climate-Kic. Ook activiteiten van deze netwerken kunnen in de Garage plaatsvinden.