Universiteiten: ‘Versobering expat-regeling schadelijk voor Nederland kennisland’

Foto: Joep Poulssen 123RF

Werknemers uit het buitenland krijgen momenteel acht jaar lang een belastingvoordeel van 30 procent. Dit maakt Nederlandse universiteiten, onderzoeksinstituten, hogescholen en academische ziekenhuizen aantrekkelijk voor expats. Eén op drie wetenschappers aan Nederlandse universiteiten komt uit het buitenland, schreef de VSNU vorig jaar, wat betekent dat zo’n 10.000 wetenschappers gebruik maken van het belastingvoordeel.

Het kabinet wil bezuinigen op deze regeling. Vanaf volgend jaar wordt de looptijd teruggebracht van acht naar vijf jaar zonder overgangsbepaling. Universiteitenvereniging VSNU, de Vereniging Hogescholen, vakbond Vawo en enkele andere organisaties schrijven in een brief aan staatssecretaris van Financiën Menno Snel dat zij vrezen dat wetenschappers uit het buitenland Nederland straks links zullen laten liggen. “Met name bij de hogere wetenschappelijk posities kunnen universiteiten internationaal concurreren door de 30-procentregeling. Het wegblijven van internationaal toptalent zal een grote impact hebben op onze wetenschappelijke output”, staat in de brief.

Reputatieschade
De organisaties vragen staatssecretaris Snel om de maatregel te heroverwegen. Mocht er echt geen andere mogelijkheid zijn, dan moet er op zijn minst een overgangsregeling komen voor expats die nu al in Nederland wonen. Zij wogen het belastingvoordeel mogelijk mee bij hun besluit om naar Nederland te verhuizen en komen nu voor een onaangename verrassing te staan. Dit is slecht voor de reputatie van Nederland als vestigingsland, waarschuwen de ondertekenaars.

De voorgenomen bezuiniging zit veel expats dwars: de petitie ‘a deal is a deal’ van United Expats of the Netherlands is inmiddels meer dan 27.000 keer getekend.