Voor de zekerheid

Universiteitsbestuur tijdelijk weg van ‘de vijfde’

vijfde verdieping foto DUB

De spanningen rond de bezettingen van pro-Palestijnse demonstranten liepen de afgelopen weken hoog op. Niet alleen in Utrecht, maar ook in andere steden. In Nijmegen kwamen eind mei enkele actievoerders de kamer binnen van collegevoorzitter Danël Wigboldius waar ze zich te goed deden aan de chocolaatjes en de ruimte benutten om yoga-oefeningen te doen. Half mei drongen actievoerders bij de Universiteit van Amsterdam door tot de zesde verdieping van het ABC gebouw waar ook het College van bestuur gevestigd zit en hebben paar tal van vernielingen aangericht.

Het zijn deze ontwikkelingen die het bestuur heeft doen overwegen te verhuizen naar een andere plek. “Wij hebben geen concrete aanwijzingen dat we niet veilig zijn binnen de universiteit. Ik voel mij niet bedreigd, maar maar signalen bij andere universiteitssteden laten helaas zien dat bestuurders en hun werkplekken een doelwit zijn geworden.  Dus hebben we preventief besloten tijdelijk elders te gaan werken. Dat is heel spijtig, omdat hiermee het open karakter van de universiteit beschadigd wordt. We hopen dat het tijdelijk is en dat dit niet het nieuwe normaal wordt,” legt collegevoorzitter Anton Pijpers uit.

Het werk van de collegeleden gaat gewoon door. Ze zullen gewoon hun afspraken op de universiteit nakomen.