Universiteitshoogleraar Hans Clevers naar farmagigant Roche

Foto: Hubrecht Instituut / Thijs Rooimans

Universiteitshoogleraar Hans Clevers is een van de meest vooraanstaande onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Hij krijgt in Bazel de positie van Head Pharma Research and Early Development.

In een tweet zegt Clevers na veertig jaar academisch onderzoek uit te zien naar zijn nieuwe rol:

Entered my first academic lab in 1978. Fond memories of >40 years in science with great colleagues at public institutions in Kenya, the US and in my country, the Netherlands. Excited to step into the pharma world as head of research/early development at Roche, Basel in March

— Hans Clevers (@HansClevers) February 1, 2022

Roche is met honderdduizend werknemers en een omzet van 56 miljard euro een van de grootste biotechbedrijven van de wereld. Clevers gaat leiding geven aan de ontwikkeling van medicijnen en de diagnostiek op het gebied van onder meer de oncologie, immunologie en infectieziekten.

Voormalig KNAW-voorzitter Clevers was sinds 2019 lid van de Board of Directors van Roche. Vanaf 18 maart maakt hij onderdeel uit van het Executive Committee van het Zwitserse familiebedrijf. Hij volgt de Amerikaan William Pao op die terugkeert naar de Verenigde Staten.

Roche CEO Severin Schwan prijst Clevers in een persbericht. “Zijn buitengewone wetenschappelijke verdiensten, zijn collaboratieve en pragmatische aanpak en zijn excellente leiderschap zullen ons in staat stellen om ons succes te continueren.”

Hans Clevers studeerde geneeskunde en biologie in Utrecht en promoveerde aan de UU in 1985. Hij deed vervolgens baanbrekend en veelgeprezen onderzoek, onder meer naar het ontstaan van darmkanker en naar de ontwikkeling van darmstamcellen en organoïden.

Op dit moment is hij onderzoeksleider bij het Utrechtse Hubrecht Instituut van de KNAW en bij het Máxima Kinder Centrum van het UMC Utrecht. Beide instellingen laten weten dat Clevers betrokken blijft als adviseur en gastonderzoeker.

De UU laat weten dat het de intentie is dat Hans Clevers als onbezoldigd universiteitshoogleraar aan de universiteit verbonden blijft. Daarover zullen nog nadere afspraken worden gemaakt.