USC zorgt voor grootste surprise tijdens verenigingsdebat

Van links naar rechts: debatleider Jan-Pieter Dees, Marjan Broekhuizen (S.S.R.-N.U.), Yvonne Verweij (Biton) en Willem van der Graaf (USC). Fotografie: Annemarie Sint Jago.

De voorzitter van het Utrechtsch Studenten Corps blijkt fan van ‘altovereniging’ Biton, bleek dinsdag bij het jaarlijkse verenigingsdebat.

Is een studentenvereniging iets voor mij en zo ja welke? Om aankomende studenten te helpen met die vragen organiseert de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen (FUG) ieder jaar tijdens de UIT-week een debat tussen de voorzitters van de zeven grootste Utrechtse studentengezelligheidsverenigingen. Afgelopen dinsdagmiddag vond dit debat plaats op het Janskerkhof.

Om de verschillen tussen de verenigingen te verduidelijken wordt de laatste jaren een spelletje gespeeld, geïnspireerd door het televisieprogramma Ranking The Stars. Voorzitters moeten om de beurt de verenigingen rangschikken aan de hand van vragen als 'Bij welke vereniging wordt het meeste bier gedronken?' en 'Wie heeft de gezelligste kennismakingstijd?'.

Om maar meteen op die vragen antwoord te geven: bij Biton wordt het meeste bier gedronken (UVSV-voorzitter Eline Middelburg: “ze hebben daar zo’n groot assortiment speciaal bier”) en Biton zou ook de gezelligste kennismakingstijd hebben. Althans, volgens UMTC-voorzitter Wybe Ruiter, die een top 7 mocht maken. Reden waarom Biton op één staat? Omdat het de enige vereniging is waar bier gedronken mag worden tijdens de introductie. Dat mag Biton omdat ze in tegenstelling tot de andere vereniging geen traditionele ontgroening organiseren.

USC stond laatste in de top 7 en zou dus de minst gezellige kennismakingstijd organiseren. Dat komt door vooral door de “mystiek” die er hangt rond de kennismakingstijd van het USC, zei USC-voorzitter Willem van der Graaf in een reactie. Maar hij ontkende niet dat die kennismaking soms minder gezellig is. Het gaat er soms stevig aan toe bij het corps. “Bij het worden van een volwaardig lid hoort een grondige kennismaking.”

De voorzitters blonken tijdens het debat uit in wederzijds respect en politieke correctheid. Natuurlijk kan je lid zijn van onze vereniging én tegelijk vlijtig studeren, klonk het eensgezind uit de monden. USC-voorzitter Van der Graaf deed nog wel een steek onder water naar Biton. “Bij een van de vorige verenigingsdebatten stond hier op het podium een Biton-voorzitter die nu achtste- of negendejaarsstudent is. Stimuleren jullie leden echt om hard te studeren?”

Later in het debat bleek de USC-voorzitter toch een heimelijke fan van Biton, toen hem gevraagd werd welke vereniging hij zou kiezen als USC niet zou bestaan. Antwoord: Biton. “Ze staan helemaal aan het andere uiterste. Maar ik vind het mooi dat ze helemaal hun eigen waardes hebben.”

Veel studenten schrijven zich tijdens de Utrechtse Introductie Tijd in voor een van de verenigingen. Veel verenigingen zitten nu al vol. Wie zich nu nog inschrijft, komt op een reservelijst terecht. De ontgroeningen beginnen bij de meeste verenigingen aankomende weekend of volgende week.