Utrecht creeërt eigen 'Teaching Academy'

Een bezoek aan Toronto inspireerde een groep Utrechtse docenten tot het opzetten van een Teaching Academy.

Docenten die elkaar ondersteunen en stimuleren. Dat is noodzakelijk om meer onderwijsvernieuwingen binnen de UU van de grond te krijgen. Maar hoe kom je zover? Sinds kort is er de Teaching Academy Utrecht University (TAUU).

“Soms kent een collega een gang verderop precies het antwoord op de onderwijskundige vraag waar jij mee worstelt. Maar jij hebt geen idee en ploetert verder.”

Robert Favier is teaching fellow van de faculteit Diergeneeskunde. Vorig jaar nam hij deel aan de universitaire leergang Onderwijskundig Leiderschap. “In die leergang werken docenten vanuit uiteenlopende opleidingen samen. We merkten dat het enorm nuttig en leerzaam was onze ervaringen te delen. De context was steeds anders, maar de problematiek vaak hetzelfde. Dat gevoel wilden we vasthouden, en niet alleen voor onszelf, maar voor de hele UU.”

Tijdens een studiereis naar de Verenigde Staten en Canada zagen Favier en zijn collega-docenten hoe universiteiten daar instellingsbrede Teaching Academy’s hebben opgezet om hun docenten te ondersteunen in hun werk.

Favier: “Vooral in Toronto raakten wij onder de indruk. Daar gaat het om een centraal instituut dat boven de verschillende faculteiten staat. Alle docenten kunnen daar terecht met vragen en advies. Winnaars van de universitaire docentprijs verbinden zich ook automatisch voor vijf jaar aan de Teaching Academy om hun ervaring en kennis te delen met collega’s.”

Terug in Utrecht kwamen Favier en zijn collega’s op het plan om in Utrecht een virtuele docentencommunity voor alle UU-docenten op te zetten. Dat idee viel in vruchtbare aarde. In de onderwijsvernieuwing die de UU onder de naam BaMa 3.0 doorvoert, legt de universiteit veel nadruk op docentprofessionalisering.

Onderwijshoogleraar Jan van Tartwijk werkte bijvoorbeeld al aan een 'kennisportal' met informatie over thema's als toetsing en matching. Die portal kon nu worden samengevoegd met het plan voor de virtuele docentencommunity om één centraal kennispunt voor docenten te creëren: de Teaching Academy Utrecht University, ofwel TAUU. Onlangs kreeg het initiatief door het universiteitbestuur een financiële impuls van 45.000 euro.

De TAUU werd tijdens de Onderwijsparade gelanceerd. Favier: “Op de nieuwe website kun je heel veel informatie en achtergrondkennis vinden over verschillende onderwijskundige thema’s. Daarnaast kun je via de website ook contact zoeken met collega’s binnen de UU-community.”

Favier erkent dat er nog veel reclame gemaakt moet worden voordat de Teaching Academy echt zal gaan bloeien. “De eerste dagen na de Onderwijsparade was het behoorlijk druk op de website, daarna viel de belangstelling op de onderwijsfora terug. Maar we gaan hard aan de slag. Er komt een nieuwsbrief en we organiseren bijeenkomsten waar collega’s elkaar in levende lijve kunnen ontmoeten. Het moet niet alleen een virtueel netwerk zijn.”

Dat docenten de behoefte hebben om informatie te delen, daar twijfelt Favier niet aan. “Zelf werk ik bijvoorbeeld aan het opzetten van een interdisciplinaire opleiding. Je zou denken dat er veel docenten binnen de UU al met dat bijltje gehakt moeten hebben. Maar ik ken ze vrijwel niet. Ik denk dat de TAUU mij zou kunnen helpen die collega’s met expertise te vinden.”