Utrecht Lacht op het Janskerkhof

Lachen is twee keer per maand het recept bij Café Hofman. DUB bezocht een Open Mic Comedy Night.

Hofman Café zit afgeladen vol deze woensdagavond. Met een mooi bier binnen handbereik wacht het publiek op wat de Open Mic Comedy Night zal brengen. Presentator/MC Said El Hassnaoui legt de opzet van deze avond van Utrecht Lacht uit: acht standuppers maken hun opwachting op het kleine podium. Een spot en een microfoon, dat is alles. Binnen enkele minuten heeft Said de toeschouwers zover dat ze enthousiast meejoelen bij de aankondigingen. Daarna gaat het al snel los.

Hofman Café – vroeger een bloeiend studentencafé-  werd de laatste jaren wat stil. Daar proberen ze nu verandering in te brengen met een programmering van onder andere salsa, bandjes, filosofie en comedy.

Voor de comedyavonden benaderden ze organisator Said El Hassnaoui: “Ik wil standup in de theaters te brengen, dat doe ik al in andere steden. Hofman is een mooie locatie en een goed podium.”

Tweemaal per maand is het raak. Eén avond is voor de beginnende standuppers, de andere keer is een internationale Comedy Night met buitenlandse standuppers.

El Hassnaoui: “Natuurlijk heb ik het eerst overlegd met andere comedyorganisatoren in Utrecht, zoals het Comedyhuis en de Kargadoor. We zitten elkaar gelukkig niet dwars.” De nieuwigheid van deze samenwerking is merkbaar: de spot staat nog scheef en de kassa rinkelt luidruchtig door de korte optredens.

De Open Mic Comedy Night  staat open voor zowel beginnende als gevorderde talenten. “Beginners moeten het standuppen toch echt leren op het podium. Voor de pauze zorg ik voor een goede opening en enkele ervaren comedians. Aan het einde van de avond staat de beste comedian achter de microfoon.”

Dat werkt deze avond goed; er zijn voldoende goede sets. Maarten van Norren is nog wat zoekende (hij speelde weinig, biecht hij op) en beginner Bart van den Berg gaat succesvol voor de ontroering als jonge vader. Tussendoor houdt Said de kijkers op stoom. Daarna is het volle bak lachen met de gortdroge Kasper van der Laan die de zaal plat krijgt bij een act over het tellen van het aantal wortels in een zak. Ook is er ruimte voor Paul Schoolderman die kleine delen van een halfuurtje cabaret in wording uitprobeert. De ene na de andere comedian maakt zijn opwachting, totdat de cabaretier Peter Jouke de avond afsluit.

De internationale studenten kunnen meegenieten tijdens de Engelstalige comedyavonden. Op 9 november is er een extra exclusief optreden van de Engelse comedian Bob Slayer. Said: “Die heb ik ontmoet op het Fringe-festival in Edinburgh deze zomer. Dat is het leuke aan standuppers; het zijn gedreven mensen die graag naar een goed podium komen.“

De eerste International Comedy Night is 17 november, de volgende Open Mic Comedy Night op 26 november. Meer informatie:www.hofman-cafe.nl