'Utrecht is nog kleiner dan ik dacht'

Wie zijn de nieuwe studenten van de Universiteit Utrecht? DUB selecteert tijdens de introductieweek elke dag een student om mee kennis te maken. Vandaag aflevering 4 met Rotterdammer Joep die Utrecht klein, maar gezellig vindt .

Naam Joep
Leeftijd 19
Studie Natuur- en Sterrenkunde
Waar kom je vandaan Rotterdam
Kamer Nee, ik ben op zoek
Slaapplek tijdens de UIT Ja, bij mijn nichtje in de binnenstad
Relatie Nee
Lid worden vereniging Roeivereniging ORCA, als ik word ingeloot

Hoe was jouw UIT?
“Het is een toffe week geweest, ik heb veel gefeest. Ik ben naar de biercantus op Veritas geweest en de schuimparty op Unitas. Ik ben wel een beetje brak nu, maar vanavond wordt het weer feesten tijdens het slotfeest en de afterparty in Central Studios.”

UIT in the City, ken je de stad ondertussen?
“Ik was al lang niet meer in Utrecht geweest, maar kan zeggen dat ik het hele centrum weer uit mijn hoofd ken. Utrecht is ook niet zo groot natuurlijk, vergeleken met Rotterdam waar ik vandaan kom.”

Waarom kies je als Rotterdammer voor Utrecht als studentenstad?
“Ik wilde Natuurkunde studeren en dan heb je een aantal keuzes: Leiden, Amsterdam, Utrecht. Leiden is te dorps, echt veel te klein. En Amsterdam is natuurlijk geen optie voor een Rotterdammer. Over Utrecht had ik goede verhalen gehoord, dus de keus was snel gemaakt. Daarnaast is er veel vrije keus bij de studie Natuur- en Sterrenkunde in Utrecht: je kan je keuzevakken helemaal zelf bepalen.”

En, hoe bevalt de stad?
“Utrecht is nog kleiner dan ik verwacht had. Het is wel erg mooi, met al die oude gebouwen. Dat ken ik als Rotterdammer helemaal niet.”

Je hebt je ingeschreven bij Orca, waarom?
“Toen ik aan de UIT begon, was ik niet van plan bij een vereniging te gaan. Mijn mentoren zijn echter van Orca en zij hebben de leuke kanten van hun vereniging laten zien. Ik vond dat er een heel leuk sfeertje hing bij Orca en vind een sportvereniging een goede keuze. Een studentengezelligheidsvereniging spreekt me niet aan. Ik wil in vorm blijven en op deze manier kan ik het nuttige verenigen met het gezellige.”

Ga je flink aan de bak als de studie begint?
“Ik hoop dat dat lukt. Op de middelbare school werkte ik niet zo hard en haalde ik veel met de hakken over de sloot. Misschien dat 2 à 3 keer in de week roeien me helpt om een structuur te creëren die ook het studeren bevordert.”

Was de UIT wat je ervan verwacht had?
“Ik wist niet wat ik moest verwachten. Ik heb het over me heen laten komen, en het was een heel gezellige week. Ik heb een leuk mentorgroepje, we doen alles samen en feesten veel. Het was een leuke ervaring.”

Tot slot, heb je nog een tip voor de ICU die de UIT heeft georganiseerd?
“Nee. Het was allemaal prima geregeld!”