Utrecht in Shanghai-ranking wederom beste onderzoeksuniversiteit van Nederland

Utrecht is de beste onderzoeksuniversiteit van Nederland. Op de wereldranglijst van de zogeheten Shanghai-ranking staat de Universiteit Utrecht op een gedeelde 52ste plaats. Leiden staat op nummer 74 en Groningen op nummer 92 in de top 100.

De Academic Ranking of World Universities komt sinds een jaar of tien elk jaar met een nieuwe top 100 van onderzoeksuniversiteiten van de hele wereld. De lijst wordt - niet geheel verrassend - aangevoerd door vier Amerikaanse universiteiten. Op nummer 1 staat Harvard, gevolgd door Stanford, Berkeley en de technische universiteit MIT.

Op de vijfde plek staat Cambrigde. De beste onderzoeksuniversiteit in Europa, volgens Shanghai. Wie alleen kijkt naar de Europese universiteiten ziet dat Utrecht een plekje is gezakt ten opzichte van vorig jaar en nu op een 13de plaats staat.

In Nederland voert de Universiteit Utrecht getrouw de Shanghai-ranking aan. In vergelijking met vorig jaar is de UU een plekje gestegen. Maar in 2011 stond de UU nog op een 48ste plek. Leiden ging dit jaar van plek 73 naar 74 en Groningen sloop de top 100 binnen.

In de Shanghai-ranking worden universiteiten beoordeeld op zes indicatoren waarbij onderzoeksprestaties centraal staan. Hieronder vallen citatiescores en publicaties in prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften als Science en Nature, evenals het behalen van Nobelprijzen en Field Medals van medewerkers en afgestudeerden. Aan de hand van deze data wordt een lijst van de 500 beste universiteiten opgesteld. De volledige ranking is hier te vinden, hoewel de website niet altijd even goed bereikbaar is.

De Universiteit Utrecht was in de laatste ranking van The Times Higher Education, die jaarlijks in oktober verschijnt, niet de beste onderzoeksuniversiteit. In de THE-ranking van 2012 stond de UU op plaats 67, Leiden op plaats 64.