Utrecht weer beste Nederlandse universiteit in Shanghai Ranking

Vier Nederlandse universiteiten horen volgens de wereldwijde Shanghai Ranking bij de beste honderd van de wereld. De Universiteit Utrecht staat opnieuw het hoogst.

De Universiteit Utrecht is door de Shanghai Ranking op plaats 57 gezet. Vorig jaar bezette Utrecht nog plaats 52.

Drie andere Nederlandse universiteiten scoren ook goed in deze ranglijst met een plaats in de top honderd. Het zijn Leiden (77), Groningen (82) en de Vrije Universiteit (100). Daarmee staan vier Nederlandse universiteiten in de top honderd,  een  meer  dan vorig jaar. Tilburg viste jarenlang achter het net, maar zit deze keer wel bij de beste vijfhonderd.

De Shanghai Ranking is één van de bekendste universiteitenranglijsten ter wereld. De makers kijken hoeveel de wetenschappers van universiteiten publiceren en hoeveel succes ze daarmee boeken: worden ze vaak geciteerd door anderen, komen ze in belangrijke tijdschriften terecht? Ook wegen de makers mee hoeveel medewerkers en alumni van een universiteit een Nobelprijs of Fields Medal hebben gewonnen.

Boven in de ranglijst staan vrijwel uitsluitend Amerikaanse universiteiten, met op nummer één Harvard University. Alleen de Britse universiteiten van Cambridge en Oxford dringen tot de top tien door. De eerste niet-Westerse universiteit volgt op 21: de Universiteit van Tokio.

In deze lijst scoort Nederland minder goed dan in de concurrerende lijst van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Die zet geen vier, maar acht Nederlandse universiteiten in de top honderd.