Utrechtinc opent Garage voor beginnende startups

Collegevoorzitter Marjan Oudeman en burgemeester Jan van Zanen openden dinsdag Utrechtinc Garage

UtrechtInc opent een ‘pre-incubator’ waar startups, onderzoekers, bedrijven en studenten kunnen experimenteren met innovatieve concepten voor een gezonde samenleving.

Een oude glasblazerij in de vleugel naast UtrechtInc is omgebouwd tot een co-working space waar gesleuteld kan worden met concepten voor duurzame startups. Met de naam Garage wordt verwezen naar de geboorteplek van succesvolle bedrijven zoals HP en Apple.

In de Garage ontstaan nieuwe bedrijven. Deze ‘green apples’ hebben oplossingen voor een gezonde manier van werken, eten, leren en reizen in de grote steden. De focus van UtrechtInc ligt op gezondheid, klimaat en onderwijs. Met de experimentatieruimte wil de organisatie innovators, ondernemers, onderzoekers en studenten bijeenbrengen. “Samen vormen ze complementaire teams met kennis en ideeën die via de Garage een weg naar de markt vinden”, legt Elina Schäfer van Utrechtinc uit.

Om ervoor te zorgen dat deze verschillende mensen elkaar vinden, organiseert de Garage zogenaamde matchmaking’s. Op deze bijeenkomsten krijgen de vernieuwers de mogelijkheid om elkaar te vinden in hun gemeenschappelijke visie. Andere events zijn hackathons, open pitch nights en prototyping.

Schäfer legt uit: “Aanmelden kan via onze website. In de Garage vorm je vervolgens de innovatieve ideeën en concepten om tot producten en diensten, die uiteindelijk uitgroeien tot bedrijven die bijdragen aan een gezonde samenleving.”

Deze bedrijven kunnen doorstromen in de vervolgprogramma’s van incubator UtrechtInc. De Garage dient namelijk als voorfase, waar teams in de ideefase aan de slag gaan met hun startup concept.

Tags: utrecht inc.