Utrechts onderzoek beste volgens kijkers Klokhuis

Een zilverkleurige bokaal in de vorm van een klokhuis: die prijs ontving Sol, als onderzoeker werkzaam bij het lectoraat Leefstijl & Gezondheid van de HU, op het InScience Festival van 7 november. Daarnaast komt er een speciale uitzending van het NTR-jeugdprogramma over het prijswinnende onderzoek.

Waarom heb jij de prijs gewonnen?
"Aan hogescholen, universiteiten en UMC’s is gevraagd het meest relevante onderzoek voor kinderen in te dienen. Van de zeventig inzendingen selecteerde het Klokhuis er tien, waaronder die van ons. In een filmpje van 8 seconden moesten de genomineerden hun onderzoek uitleggen. Die zijn de afgelopen periode tijdens de uitzendingen getoond. Daarna konden de kinderen op de website stemmen. Bijna 1500 van de ruim 7000 kinderen kozen voor ons onderzoek."

Heb je veel reclame gemaakt?
"Ik heb wel mijn netwerk aangesproken, organisaties met wie we samenwerken in het onderzoek en enkele scholen voor speciaal onderwijs. Ik heb iedereen een mailtje gestuurd en gevraagd op mij te stemmen."

‘Ook kinderen in een rolstoel willen zelfstandig buiten kunnen spelen’

Leg eens in 8 seconden of iets langer uit wat voor onderzoek het is.
‘Ik doe onderzoek naar rolstoelvaardigheid bij kinderen. Het is namelijk belangrijk dat zij zo goed mogelijk zelf leren rijden in een rolstoel. Ze moeten bijvoorbeeld zonder hulp een stoep op of af kunnen rijden en een wheelie maken (balanceren op je achterwielen). Want ook kinderen in een rolstoel willen zelfstandig buiten kunnen spelen.

Daarnaast is die rolstoelvaardigheid goed voor hun zelfvertrouwen. Wij hebben ons onderzoek ingezonden omdat we willen dat ook andere kinderen zien dat rolstoel rijden stoer en leuk kan zijn. Het is niet per se zielig.’

Hoe ben je in aanraking gekomen met dit onderwerp?
‘Ik ben docent bij de master Kinderfysiotherapie en onderzoeker bij het lectoraat. Daarnaast werk ik als kinderfysiotherapeut op een school van de Hoogstraat Revalidatie in Utrecht. Daar komen veel kinderen met een rolstoel.’

Werken studenten mee aan jouw onderzoek?
‘Ja, bij alle onderzoeken van het lectoraat Leefstijl & Gezondheid helpen studenten mee. Bij de ontwikkeling van een rolstoelvaardigheidstest onderzochten studenten de betrouwbaarheid. Ze namen ook de testen bij kinderen af en begeleidden ze tijdens de trainingen. Dat waren onder andere studenten Fysiotherapie, Oefentherapie Cesar en Management in de Zorg, maar ook studenten van buiten de HU.’

Er komt een aflevering van het Klokhuis over het onderzoek. Wanneer is de uitzending?
‘Dat weet ik niet precies. Bij de vorige winnaar zat er een jaar tussen. Pas vorige week ging die tijdens het InScience Festival in première en kwam het ’s avonds op tv. Er komt eerst een draaiboek en dan komen ze twee dagen filmen. Het is een heel mooie manier om het onderzoek bij veel kinderen terecht te laten komen.’

Wanneer is het promotieonderzoek afgerond?
‘Hopelijk in juni 2019. Daarna wil ik vervolgonderzoek doen, het liefst in samenwerking met instellingen in het buitenland.’

Dit artikel verscheen eerder in iets andere vorm op de site van het hogeschoolmedium Trajectum

In totaal waren er tien genomineerde projecten waarop kinderen hun stem konden uitbrengen. Behalve bij het project van Sol was het UMC Utrecht of de UU nog betrokken bij drie andere projecten:

Kunnen we een kromme rug bij kinderen recht maken met een veer?
UMC Utrecht/ Universiteit Utrecht | Sebastiaan Wijdicks, Moyo Kruyt,  René Castelein

Iedereen een DNA-paspoort; is dat een goed idee?
UMC Utrecht / Universiteit Utrecht | Marc van Mil, Annelien Bredenoord

Minilevertjes om metabole ziekten te begrijpen en behandelen
Wilhelmina Kinderziekenhuis – UMC Utrecht | Sabine Fuchs