Utrechtse biologen op zoek naar de nieuwe Freek Vonk

Tim Elderman wil met zijn onderzoek bijdragen aan het herstel van het koraalrif (bron: only_point_five/Flickr)

Vierduizend euro krijgen om in het buitenland je afstudeeronderzoek te doen? Bij de opleiding Biologie kan het. Als je tenminste contact wilt zoeken met de media en op wilt treden als ambassadeur voor de opleiding.

Het ambassadeurschap van de opleiding is een gezamenlijk initiatief van het departement Biologie en studievereniging UBV. Bachelor- en masterstudenten die aan het begin van hun afstudeerproject staan kunnen zich aanmelden.

"Het unieke is dat de deelnemers voor hun afstudeeronderzoek niet alleen een onderzoeksplan, maar ook een mediaplan moeten schrijven", legt Koen Vriends, vicevoorzitter van de UBV, uit. "De ambassadeur moet niet alleen zijn onderzoek uitvoeren, maar ook promoten. In het plan moeten ze aangeven hoe ze dat gaan aanpakken. Het is een kans voor afstudeerders om iets extra’s toe te voegen aan hun onderzoek." Voorzitter Rosan Rongen voegt toe: "Het is een mooi opzetje naar een latere carrière."

Volgens opleidingscoördinator Ton Peeters is het doel van het ambassadeurschap: de student en de opleiding in het zonnetje te zetten. "Als de student een goed onderzoeksplan heeft en media-aandacht weet te genereren straalt dit ook weer af op de opleiding", vertelt hij. "Op deze manier hopen we de nieuwe Freek Vonk te vinden."

Vorig jaar was biologiestudente Anouk Boersen de eerste ambassadeur van de opleiding. Zij deed een onderzoek naar biodiversiteit op de Galapagoseilanden. Dit jaar kan de jury - die naast Ton Peeters en Rosan Rongen bestaat uit de twee master mastercoördinatoren - kiezen uit vier kandidaten.

"Om kans te maken op het ambassadeurschap moet het onderzoeksonderwerp niet alleen een biologisch karakter hebben, maar moet het ook mediageniek zijn", zegt Peeters. "Je kunt onderzoek doen naar één bepaalde eiwitsoort, maar dat is voor de meeste mensen totaal niet interessant. Het wordt interessanter wanneer je in een ander land veldonderzoek gaat doen."

Degene die het ambassadeurschap wordt toegewezen, krijgt een startkapitaal van 4000 euro om het onderzoek mogelijk te maken. "Met dit bedrag verlaag je de drempel om onderzoek te gaan doen voor studenten", zegt Koen. Rosan: "Aan een onderzoek zijn vaak hoge kosten verbonden en dit geld kan dan ook helpen om de uitvoering van het onderzoek mogelijk te maken voor de student. Het gaat dan niet alleen om onderzoekstechnische kosten, maar de student kan bijvoorbeeld ook zijn vliegticket ermee betalen."

Een van de kandidaten voor het ambassadeurschap is dit jaar bachelorstudent Tim Elderman. Samen met medestudent Peter van Lunteren wil hij restauratietechnieken van het koraalrif in Thailand bestuderen. "Ik ga onderzoek doen naar Biorock. Dit is een metalen constructie die in zee wordt geplaatst met als doel om het koraal te herstellen. Op deze constructie kan een steenlaagje groeien door middel van een elektrische stroom die er op staat. Op dit steenlaagje kan daarna koraal worden bevestigd en daarmee is het een van de beste methodes voor de restauratie van koraalrif. Biorock wordt echter nog weinig gebruikt en daarom moet er meer onderzoek naar worden gedaan. Wij gaan kijken of de effecten ervan inderdaad zo positief zijn. Bovendien is onderzoek nodig omdat de hoeveelheid koraal mondiaal in een moordend tempo afneemt als gevolg van klimaatverandering en er op dit moment nog kan worden ingegrepen.’’

Tim hoeft zijn periode in Thailand niet alleen in een laboratorium door te brengen. ‘’Mijn onderzoek ga ik zowel in het lab als in de zee uitvoeren. Ik moet dus leren duiken, dat hoort ook bij het project. Daarna zal ik zelf mensen gaan begeleiden bij het duiken.’’

Tims voorganger Anouk richtte zich in haar mediaplan onder meer op het geven van colleges op middelbare scholen en tijdens voorlichtingsdagen en ze schreef over haar ervaringen op de UU-site bètabloggers en in het departementsblad BioScope. Ook Tim is van plan om voorlichting te gaan geven op middelbare scholen. Daarnaast gaat hij een blog bijhouden voor het Wereld Natuur Fonds.

"Ik wil mensen een eerlijk verhaal vertellen over welke mogelijkheden de opleiding biologie biedt. Het gaat me er er daarbij niet zozeer om dat scholieren biologie gaan studeren, maar vooral dat mensen leren wat biologie eigenlijk is. Veel mensen zien biologie als een geitenwollensokkenstudie, maar het is een ontzettend belangrijk vak, zeker met het oog op de toekomst. Voor wereldproblemen als klimaatverandering en landbouwschaarste kan een oplossing worden gezocht in de biologie. Die boodschap wil ik graag doorgeven."