Utrechtse Introductie Tijd 'spectaculair' van start

De eerstejaars verlaten de feesttent op het UCU-terrein na de openingsshow

De Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is vanochtend weer van start gegaan. Dit jaar doen er 3596 zogeheten UIT-lopers mee, aankomende studenten van de Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van de Humanistiek. Meer studenten mochten er niet aan meedoen.

Speciaal voor de UIT is er ook dit jaar weer een grote witte tent verrezen op het UCU-terrein. Nog wat onwennig en niet wetend wat ze kunnen verwachten staan de nieuwe studenten in de rij om naar binnen te mogen. Eerstejaars Naomi (University College Utrecht) en Madeleine (Universiteit van Humanistiek) zijn al wel in de stemming: swingend op de muziek lopen ze de tent in waar de UIT officieel geopend zal worden.

Alhoewel ze niet in Utrecht wonen, hebben ze het UCU-terrein makkelijk weten te vinden. Madeleine: “Ik volgde de stroom fietsers hierheen.” In de fietsfile op weg naar de opening zijn de eerstejaars al direct bestookt met reclame. Niet door studentengezelligheidsverenigingen, maar door dames die Red Bull aanbieden aan de nieuwelingen die stilstaan bij het stoplicht.

Op het UCU-terrein stromen langzaam alle studenten de tent in, waar ze een lichtblauwe goodiebag vinden die naast een programmaboekje en een hoesje voor je telefoon vooral heel veel reclamefolders bevat. “FC Utrecht, nou dat hoef ik niet hoor!’, zegt Madeleine die haar UIT-tasje doorspit.

Stipt om 10 uur dimmen de lichten en begint de show. Een grappig filmpje toont de ICU (Introductiecommissie Utrecht) en de twee presentatoren Menno & Philip die op weg zijn naar het UCU-terrein. Aan het eind van het filmpje zien we de brommer met daarop de twee presentatoren de tent naderen en direct daarna rijden ze live binnen.

Om het ijs te breken, mogen de studenten zich eerst aan hun buren voorstellen, waarbij alle meisjes (61 procent van alle UIT-lopers) Babette en alle jongens (dus 39 procent) Boris heten. Wel zo makkelijk te onthouden. Daarna wordt het applaudisseren geoefend. Eerst moeten de studenten heel zachtjes klappen ("doe alsof je bij een concert van de Toppers bent en alleen Jeroen van der Boom komt opdagen"), daarna iets harder en vervolgens moeten ze helemaal uit hun dak gaan. Naomi en Madeleine tonen zich echte gangmakers: ze staan als eerste overeind, joelen en juichen.

Maak wat van je leven
Dan is het moment voor de VIPs aangebroken om het podium te betreden. Allereerst locoburgemeester Victor Everhardt, die wat houterig het lied in ontvangst neemt dat Menno en Philip uit volle barst over hem zingen. Als oud-student drukt de locoburgemeester de eerstejaars op het hart om te genieten. Zijn laatste woorden "pak je toekomst, maak wat van je leven" vindt Madeleine "een beetje dramatisch" klinken.

Dan wordt de voorzitter van het College van Bestuur van de UU Marjan Oudeman enthousiast ontvangen. Maar als zij zegt dat studenten vooral hun studie serieus moeten nemen, stijgt er een teleurgesteld gemompel op uit de zaal. Dit is de UIT, de studie is nog ver weg. “Saaie doos”, mompelt Madeleine. Maar ook de voorzitter van het College van Bestuur van de HU, Geri Bonhof, wil “een kleine waarschuwing” geven: "Word vooral lid van een vereniging, maar vergeet niet dat je hier komt om te studeren; je moet direct aan de bak!"

Kenners van Utrecht
Na deze belerende woorden komt er een luchtiger stuk: een quiz over Utrecht en het Utrechtse studentenleven. Met de drie VIPS als teamcaptain mag de zaal meedoen. De vragen zijn een eitje voor deze lichting eerstejaars: alle teams hebben alle vragen goed. Tijdens de quiz wordt het nummer Boven op de Dom gespeeld, maar de eerstejaars zingen nog niet echt mee. “Ik ga jullie mentoren bellen dat je moet oefenen”, dreigt presentator Menno.

Na de quiz en de informatie over wanneer er wat te doen is en de gebruikelijke regels omtrent alcoholgebruik, brengt de UIT-band ’t Luchtorkest het nieuwe UIT-lied ten gehore. Een lekker lied, maar helaas klinkt het refrein niet zo goed in de zaal en wordt er ook (nog) niet meegezongen. Naomi en Madeleine kenden het lied nog niet maar ze vinden het wel "prima".

Als klap op de vuurpijl komt tot slot de ICU geheel in stijl in een witte limousine binnenrijden. Met een druk op de knop openen ze de UIT officieel en wordt de zaal bedolven onder grote hoeveelheden confetti. “Een spectaculaire opening”, concluderen Naomi en Madeleine, op naar de rest van de UIT!