Utrechtse jurist maakt kans op titel ‘grootste wetenschapstalent’

Hoogleraar Internationaal Publieksrecht Cedric Ryngaert onderzoekt de gevolgen van globalisering voor de internationale rechtsorde

Hoogleraar Internationaal Publieksrecht Cedric Ryngaert behoort tot de 25 kanshebbers bij de verkiezing van het Wetenschapstalent 2015. Via de website van het magazine New Scientist kan gestemd worden op de genomineerden. De winnaar wordt op 24 september in Amsterdam bekendgemaakt.

Cedric Ryngaert werd met 24 andere talenten geselecteerd uit 50 kandidaten die waren aangedragen door alle Nederlandse en Belgische universiteiten.

De hoogleraar Internationaal Publieksrecht onderzoekt hoe globalisering leidt tot vervaging van grenzen en wat dat betekent voor de natiestaat en de internationale rechtsorde. Voor zijn publicaties put hij uit verschillende wetenschapsgebieden. Zijn onderzoek leverde hem verschillende Nederlandse en Europese subsidies op.

Ryngaert schrijft geregeld opiniestukken voor Nederlandse kranten. Deze zomer verscheen in Het Financeele Dagblad bijvoorbeeld een artikel over het optreden van de VS tegen malafide officials van de internationale voetbalbond FIFA.

In zijn persoonlijke leven streeft de in Leuven opgeleide jurist naar een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk, staat in een kort profiel op de site van New Scientist. Hij eet daarom geen vlees en bezit geen auto.

Met de verkiezing wil het wetenschapsmagazine New Scientist het werk van de toponderzoekers van de toekomst onder de aandacht brengen en stimuleren. Op de website van de uitgave kan tot 7 september gestemd worden op de 25 genomineerden.

De publieksstemmen tellen even zwaar als het oordeel van een vakjury onder leiding van de Amsterdamse universiteitshoogleraar Alexander Rinnooy Kan. De jury kijkt vooral naar de wetenschappelijke en maatschappelijke impact van het onderzoek, naar originaliteit en naar actualiteit.

De winnaar wordt bekendgemaakt op 24 september tijdens een feestelijke evenement in Pakhuis de Zwijger. Het grootste wetenschaptalent krijgt 1500 euro, een boekenpakket en een award.