Utrechtse mediaopleiding mikpunt na fake-rouwkaart

Foto op facebookpagina van de "overleden" studente Roos-Anne Bol. De foto is inmiddels verwijderd

Een rouwkaart van een overleden Utrechtse studente hield dit weekeinde de gemoederen in flink wat verenigingshuizen bezig. Al snel was duidelijk dat er sprake was van een nep-boodschap. De UU-opleiding New Media Studies kwam onder vuur te liggen.

De site NOS op 3 berichtte zondag over de rouwkaart die verschillende verenigingshuizen in Nederland hadden ontvangen. Met de kaart werd het overlijden van een zekere Roos-Anne Bol bekendgemaakt. Sommige huizen ontvingen bovendien enge attributen zoals haar en nagels of een dvd waarin een achtervolging van de studente was gefilmd.

Wie op internet zocht op de naam Roos-Anne Bol vond een website met de titel Help Roos-Anne vinden. Daar werd op dat moment nog melding gemaakt van een zoektocht naar een Utrechtse studente met die naam. Zij zou al enige tijd spoorloos zijn.

De meeste studenten begrepen al snel dat het niet om een echte rouwkaart ging en dat ook de site nep was. Zij hadden geen goed woord over voor het fingeren van een overlijden, zo lieten zij massaal weten.

Op zondagmiddag kozen de makers van de internetpagina over Roos-Anne vanwege alle ophef eieren voor hun geld. De zoektocht naar Roos-Anne was bedoeld als een spel waarin de grens met de werkelijkheid werd opgezocht. Nu was het game over. "Ondanks een groot aantal positieve reacties, is uit enkele reacties gebleken dat het voor sommige personen te dichtbij kwam.”

Ondertussen werd op sociale media druk gespeculeerd over de vraag wie er achter de site en de rouwkaart zaten. Daarbij werd ook een student van de Utrechtse master New Media Studies aangewezen als het mogelijke kwade brein. Op de internetsite van het 'spel' had immers een link gestaan naar een artikel van een student over pervasive games. Dat zijn spelvormen die gebruik maken van meerdere media en ook van de fysieke omgeving van de spelers.

Het artikel van de student stond op een site van de masteropleiding New Media Studies. De beheerders van de site besloten het artikel vanwege alle rumoer te verwijderen. Zij plaatsten daarna een bericht waarin staat dat de opleiding niet geassocieerd wil worden met wat wordt omschreven als een “zieke grap”.

Volgens site-beheerder  en masterstudent Thomas Boeschoten trokken studenten op sociale media een verkeerde conclusie: "Klaarblijkelijk hadden de bedenkers een definitie nodig van pervasive games. Het artikel waar het hier om gaat, stond nummer 5 op Google. Het lag dus voor de hand om daar naar te linken. Maar vervolgens gaat iedereen dus denken dat wij er iets mee te maken hebben."

Boeschoten denkt effectief te hebben opgetreden door het artikel te verwijderen, via Twitter verdachtmakingen te pareren en NOS op 3 snel te benaderen. "Dat heeft toch gewerkt om verdere geruchten in de kiem te smoren."

Wie er dan wel achter de rouwkaarten zit, blijft duister. Om de verwarring nog groter te maken werd maandag een nieuwe boodschap verspreid door de bedenkers van het spel rondom Roos-Anne. Het spel zou een initiatief zijn geweest van een startend mediabedrijfje. Ontkend wordt echter dat de bedenkers nagels en haren of andere zaken hadden verstuurd. “Dit zijn verzinsels van derden om het groter te maken dan het is.”

Update: Kinderfeestjesbedrijf Hexos uit het Gelderse Aalten zou volgens The Post Online achter de actie zitten. Het bedrijf wilde niet reageren.