Utrechtse politiek wil keiharde aanpak huisjesmelker Van Hooijdonk

Een bewoner van de Zamenhomdreef deed woensdag onherkenbaar zijn verhaal bij RTV Utrecht.

Partijen in de Utrechtse gemeenteraad willen dat de gemeente harde actie onderneemt tegen Marcel van Hooijdonk, die door studenten wordt beschuldigd van intimidatie.

Het is weer eens raak met Marcel van Hooijdonk. Voor de zoveelste keer zijn er klachten over intimidatie door de huisbaas, die kamers verhuurt in Utrecht, Amsterdam, Nieuwegein en Breda.

Studenten kwamen woensdag met nieuwe beschuldigingen aan het adres van Van Hooijdonk. De huisbaas zou ongure types in een woning aan de Zamenhofdreef hebben geplaatst om de huidige huurders weg te pesten. Een van die nieuwe bewoners zou iemand met een psychische stoornis zijn, die zegt dat hij mensen wil neerschieten.

"Ik denk dat dat is omdat we te duur voor hem zijn. Hij wil dat wij de volle pot betalen", zegt een student die woont op de Zamenhofdreef tegen RTV Utrecht. De huidige bewoners dwongen in juni huurverlaging af bij de huurcommissie. De huisbaas zou dit ongedaan willen maken door nieuwe huurders in huis te nemen, aan wie hij een hogere prijs kan vragen.

Marcel van Hooijdonk zelf ontkent de beschuldigingen. "Ik ben een goede huisbaas, ik bedreig en intimideer niet", zegt hij tegen RTV Utrecht.

Voor diverse partijen in de Utrechtse gemeenteraad is de maat vol. Ze willen dat Marcel van Hooijdonk keihard wordt aangepakt. "Er is maar één oplossing. We moeten deze recidivist keihard aanpakken en hem de oorlog verklaren", zegt CDA-raadslid Bert-Jan Brussaard tegen RTV Utrecht.

Student en Starter wil dat de mogelijkheden verruimd worden om huisjesmelkers aan te pakken. "Wat ons betreft zouden we beleid moeten maken waarmee de gemeente de huurders kan beschermen. Formeel kan dat door het opleggen van bestuurlijke boetes of zelfs het overnemen van het beheer of de sluiting van een pand."

Deze week werd ook bekend dat de jongerenpartij van de PvdA Marcel van Hooijdonk een "notoire huisjesmelker" mag blijven noemen. Dat heeft de Hoge Raad woensdag bepaald. De huisbaas had de jongerenpartij in april voor de rechter gesleept om die aantijging.

Op mijn verjaardag vrijgesproken! Wij mogen Marcel van Hooijdonk een notoire huisjesmeller noemen. Want dat is hij! https://t.co/eWDQj1kh7u

— Stijn Jansen (@StijnJansen90) 3 december 2015