Utrechtse student lid van onderzoekscommissie Haren

Masterstudent Thomas Boeschoten schuift aan bij de commissie die onder leiding van Job Cohen onderzoek doet naar de rellen in Haren.

Boeschoten, die de master Nieuwe media en digitale cultuur doet, wordt gevraagd vanwege zijn expertise op het gebied van sociale media. De 25-jarige student organiseerde onlangs een hackathon over het uit hand gelopen Facebook-feest in Haren. Daar onderzochten data-experts berichten op sociale media die rondom het Haren-evenement verstuurd zijn.

Na afloop van de hackathon nodigde de commissie-Cohen Boeschoten uit om zijn bevindingen bij de commissie te presenteren. Na afloop vroeg Cohen hem toe te treden tot de commissie, schrijft De Volkskrant. Naast Cohen bestaat de commissie uit Gabriël van den Brink (hoogleraar Bestuurskunde aan de Universiteit van Tilburg), Otto Adang (lector Openbare orde en Gevaarsbeheersing aan de Politieacademie) en Jan van Dijk (hoogleraar Communicatie en Nieuwe media aan de Universiteit Twente).

Ik ben nu officieel lid van de Commissie Haren. Volgende week meteen op bezoek in Haren om met betrokkenen te praten! :)

Sat Oct 13 10:21:45 +0000 2012 from web

@boeschoten

Thomas Boeschoten

Job Cohen wilde overigens al vanaf dag één een jonge onderzoeker die verstand had van Twitter en Facebook bij de commissie betrekken.

Sat Oct 13 10:22:44 +0000 2012 from web

@boeschoten

Thomas Boeschoten

Al voor de hackathon werden de analyses van Boeschoten opgepikt door de media. Onder meer GeenStijl en De Wereld Draait Door gaven aandacht aan de Twitter-analyse van de student.