Utrechtse studente wint VN-jongerenverkiezing

Zehra Sariaslan heeft woensdagavond de VN-jongerenverkiezing gewonnen. Fotograaf: Tjebbe Venema.

Rechtenstudente Zehra Sariaslan is de nieuwe Nederlandse jongerenvertegenwoordiger van de Verenigde Naties.

De 22-jarige Zehra zal de komende twee jaar Nederlandse jongeren vertegenwoordigen bij de Verenigde Naties. Binnenkort vliegt ze naar de VN in New York. Daar zal zij zich oriƫnteren op de speech die zij volgend jaar geeft voor de Algemene Vergadering van de VN.

Zehra kreeg maar liefst 77 procent van de stemmen van het publiek in de finale van de VN-jongerenverkiezing. Het publiek kon twee dagen lang stemmen op de drie finalisten via sms en internet en tijdens de finaleverkiezing in de Rode Hoed in Amsterdam.

Bij de Verenigde Naties zal Zehra zich vooral inzetten voor vrouwenrechten. Onlangs vertelde ze tegen DUB waarom. "Omdat ik in mijn vrienden- en familiekring veel verhalen heb gehoord over vrouwen die hebben geleden. Mijn oma in Turkije heeft onder bizarre omstandigheden geleefd. Zo is ze in elkaar geslagen, puur omdat ze een vrouw is. Ik vind het heel belangrijk dat alle vrouwen dezelfde kansen krijgen als ik heb gekregen. En ik wil laten zien dat er binnen een paar generaties al iets veranderd kan worden!"

De verkiezing is georganiseerd door de NJR (Nationale Jeugd Raad), in samenwerking met NCDO en het ministerie van Buitenlandse Zaken. De NJR kiest ook jongerenvertegenwoordigers voor Europese Zaken, Unesco en Duurzame Ontwikkeling. Vanuit die laatste functie was UU-student Gabe van Wijk eind 2011 aanwezig bij de VN-klimaattop in Durban.