Utrechtse studenten actief voor het Glazen Huis

Actie voor Serious Request van studievereniging Alcmaeon in De Uithof

Studenten komen in heel het land massaal in actie voor het Glazen Huis. In De Uithof staan de studenten van studievereniging Alcmaeon met muziek, lootjes en glühwein. De opbrengst is voor 3FM-Serious Request.

"We spelen lekker een paar nummers en halen geld op voor het goede doel”, aldus de vier bandleden van Doublefolded. Ze hebben een eigen kraam op het plein voor de Spar en voor 1,50 kun je tot 16.00 uur een kerstnummer aanvragen. Ze maken deel uit van de actie van studievereniging Alcmaeon van Sociale Wetenschappen. De studenten hebben cake gebakken, verkopen Jägermeister en Glühwein en een loterij. Raad hoeveel kransjes in de fles zitten en je kunt een paar mooie prijzen winnen.

In Amsterdam, Tilburg, Utrecht en Rotterdam organiseren studentenverenigingen kerstdiners voor dak- en thuislozen. Op Facebook hebben Utrechtse studenten een veiling onder de naam Are you KIDdingme. Hogeschoolkrant Sax en universiteitsblad UT Nieuws bundelden hun krachten en maakten een ‘Serious Edition’ die ze voor het goede doel verkopen. HvA-studenten veilen mooie mannen, sportievelingen van de TU/e fietsen voor geld van Eindhoven naar Enschede en fotografiestudenten van Avans Hogeschool verkopen portretten.

En dat is nog maar een greep uit alle initiatieven. Geld inzamelen voor ‘3FM-Serious Request’ is in de donkere dagen voor Kerstmis een nationale hobby geworden.

Voor het achtste jaar op rij worden drie dj’s de week voor Kerstmis in een glazen huis opgesloten om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. Dit keer gaat de opbrengst naar de strijd tegen babysterfte. ‘Let’s hear it for the babies’ is de slagzin waarmee de radiozender dit jaar geld inzamelt.

Het Glazen Huis staat komende week in Enschede. Vanavond om negen uur draait actrice Carice van Houten de deur op slot. Dj’s Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom draaien een week plaatjes voor het Rode Kruis en nemen cheques in ontvangst. Op kerstavond komen ze naar buiten en wordt de totale opbrengst bekend gemaakt.