Utrechtse Studenten Big Band op podium TivoliVredenburg met bekende topmuzikanten

De Utrechtse Studenten Big Band is vooral bekend van hun optredens tijdens grote feesten. Donderdag staan ze op het podium van TivoliVredenburg, samen met het Fontys Jazz Choir en de beroemde jazztrompetist Eric Vloeimans.

“Dampende beats, moddervette solo’s en opzwepende riffs” – komt het je bekend voor? Grote kans dat je de Utrechtse Studenten Big Band gehoord hebt op een gala of diesfeest. De USBB is al jaren dé act voor ieder gala of feest, binnen en buiten de (Utrechtse) studentenwereld.

Spelen zodat anderen kunnen feesten is een nobele taak, en de leden doen het graag: het spekt immers de verenigingskas, en niet zelden levert het de leden zelf ook een gratis biertje of twee (drie, vier) op. Maar deze muzikanten (allemaal student aan UU, HU of HKU) willen méér.

Daarom organiseren ze één keer per jaar een grote show die hún feestje is. Hier komt het publiek niet om z’n gala-outfit te showen, maar om de band te bewonderen. Voor deze avonden werkt de band samen met grote namen uit de Nederlandse jazzscene, en zoeken ze naar vernieuwende combinaties van genres en kunstvormen.

Big Blend is de titel van de show van dit jaar. Op donderdag 21 mei staan ze in de jazz-zaal van TivoliVredenburg. Die avond blenden de Big Band, het Fontys Jazz Choir, een VJ en last but not least jazztrompettist Eric Vloeimans samen tot een kleurrijk geheel.

Op het programma natuurlijk het traditionele Big Band repertoire: de swingende jazz die iedere galabezoeker aan het dansen krijgt. Normaal speelt de USBB met één solozangeres, maar voor deze avond is het Fontys Jazz Choir ingevlogen en zijn er ook nummers voor koor en band samen. Dit koor, vorig jaar nog runner-up in de World Choir Games (nét achter het Utrechtse Dekoor), zal ook wat eigen nummers zingen.

Samen spelen met een koor is het eerste aspect dat dit programma muzikaal interessant maakt voor de bandleden. De meesten hadden dit nog niet eerder gedaan, maar al vanaf de eerste maten samen zingen en spelen klikte het goed. Na een gezamenlijk repetitieweekend en een repetitiedag zijn de twee gezelschappen nu perfect op elkaar afgestemd.

Hoogtepunt in het repetitieproces was het optreden met trompettist Eric Vloeimans, die in de jazzwereld algemeen erkend wordt als Nederlands’ beste solotrompettist. Vloeimans repeteerde een aantal keer met de band, en gaf tijdens de repetitiedag workshops. Op het Big Blend-programma staan een aantal stukken die Vloeimans gecomponeerd heeft. Hij staat bekend om de vloeiende lijnen en lyrische muziek.

Elsemiek Piepers, bestuurs- en bandlid van de USBB: “die stukken zijn uitdagend, maar vooral heel mooi.  Doordat we met Eric Vloeimans samen kunnen repeteren komt er nog een extra dimensie bij en valt het helemaal op zijn plek. Op deze repetities worden de verhalende stukken echt naar een hoger niveau getild.”

Gevraagd naar welk stuk Elsemiek het meeste uitkijkt, blijkt ze moeilijk te kunnen kiezen. “Het stuk Lex gaat over een trompettist in een concentratiekamp. Een totaal ander thema dan ons standaard repertoire, maar door de zware lading heel bijzonder. Het nummer Shofukan, waar het koor bij meezingt en Vloeimans een solo speelt, gaat van heel klein naar heel groot, en eindigt met een knallend slot. Daar gaan monden van openvallen.”

“En dan natuurlijk nog het stuk dat speciaal  voor deze avond gemaakt is. Een heel kleurrijk stuk, echt een blend van stijlen. De tekst is van onze eigen zangeres Karen Veenstra, en de muziek van onze dirigent Daan Bogers. Het stuk is helemaal toegesneden op de USBB en het Big Blend-programma. Samen zorgen band, koor, zangeres, trompettist en VJ voor spectaculair muzikaal vuurwerk!”