Utrechtse studenten gek op duurzaamheid

De stekker wordt uit het stopcontact getrokken: de wedstrijd kan beginnen. foto's Janouk Vermaas

Groene drankjes, groen licht, groene loper en groene studenten; het waren de ingrediënten voor de kick-off van een duurzame studentenbattle in Utrecht. Vrijdagavond waren ruim 50 studenten van de 18 deelnemende studentenhuizen aanwezig bij de start van de The Eco Crazy 88.

Tien weken lang strijden de studenten door middel van ludieke acties om de titel van het meest duurzame huis. De prijs? Een beter milieu en een reis naar Noorwegen.

In de aanloop naar deze kick-off konden de huizen al wat punten verdienen. De teams hebben hun best gedaan om er zoveel mogelijk in de wacht te slepen. Zo konden er gloeilampen gespaard worden en waren er fotoopdrachten. Team Duurzame Doerakken sleepte de meeste punten binnen en staat daarmee deze week op nummer 1 in het klassement.

Freek Vossen, medewerker van Milieudefensie en organisator van de battle, legt in het kort nog even uit hoe de aankomende tien weken eruit komen te zien. "Samen douchen, lichten uit, de trap op rennen en dat alles voor een betere wereld en duurzamere studentenhuisvesting." Na de uitleg en een voorstelronde van de verschillende teams trokken alle aanwezigen "de stekker eruit" en daarmee startte de wedstrijd.

We spraken een paar studenten over hun motivatie om mee te doen.

Duurzame Doerakken, woonachtig in een IBB-huis
Jeroen (20), Liz (23), Teun (25), Ramon (25), Alidia (23), Caspar (25) (een teamlid is van deze foto 'af gevallen')
Waarom? "Omdat onze huizen aan de IBB niet zo duurzaam zijn, willen wij daarvoor compenseren. Toen we op DUB over deze actie lazen, besloten we meteen mee te doen."
Hoe duurzaam zijn jullie al? "Een deel van ons is vegetariër en we hebben een moestuintje waar we veel kruiden en ook frambozen en radijsjes uit oogsten. Ook scheiden we ons afval altijd netjes."

Buurvrouwen, woonachtig in voormalige bejaardenflat in Transwijk
Hanna (22), Jolien (23), Veerle (21), Anne Roos (22)
Waarom? "Omdat we in de eerste plaats allemaal milieubewust zijn, maar ook omdat we dol zijn op spelletjes. We verzinnen altijd gekke opdrachten voor elkaar. Deze challenge is ons op het lijf geschreven."
Hoe duurzaam zijn jullie al? "Veerle en Hanna zijn vegetariër en hebben een tijd als donateurwerver voor Greenpeace gewerkt. We letten op de verwarming en de lichten, gooien bijna geen eten weg en fietsen veel."

Team Polle, woonachtig in de hoogbouw van het Cambridge-complex in De Uithof
Doris (22), Tim (19), Bram (20), Jolien (23)
Waarom? "We willen als huis graag duurzamer leven en houden ook wel van een wedstrijdje. Het is leuk om dit met elkaar te doen."
Hoe duurzaam zijn jullie al? "We letten wel op het uitzetten van apparaten die we niet gebruiken, een beetje de standaard dingen. Met deze challenge zullen we we nog wel meer gaan leren over duurzaam leven."

The Eco Crazy Girls, woonachtig in het Cambridge-complex in De Uithof
Jolijn (23), Lonneke (20), Lynn (21), Rosan (25)
Waarom? "Het is een leuke manier om iets met het hele huis te doen. Lonneke woont pas sinds een week bij ons, dus dit zal een goede band vormen. Daarnaast willen we natuurlijk ook graag duurzamer leven."
Hoe duurzaam zijn jullie al? "Lonneke is sinds vorige week donateur bij Milieudefensie en ons huis is voorzien van de spullen uit een energiebox. We hebben dus een zandloper voor de douche en een thermometertje voor de koelkast en overal spaarlampen."

Meer weten over de challenge, hoe je zelf duurzamer kunt worden of de groepen volgen? Kijk dan op Facebook. Op deze pagina zie je alle foto's en wekelijks de tussenstand.