Utrechtse studenten hebben geen trek in Nationale Studenten Enquête

Screenshot uit het campagnefilmpje Studiekeuze123, de organisator van de Nationale Studenten Enquête 2015.

De Universiteit Utrecht gaat extra campagne voeren voor de Nationale Studenten Enquête (NSE). De respons van studenten blijft tot nu toe ver achter bij de verwachtingen.

Twee weken voor sluiting van de enquête ligt het responspercentage op slechts 18,1 procent. Dat is beduidend lager dan de tussentijdse percentages van de afgelopen jaren.

Vanwege de lage respons gaat de universiteit komende week extra campagne voeren. De universiteit stuurt een mail over de NSE naar alle studenten, zet stands neer waar studenten ter plaatse de enquête kunnen invullen én gaat goodies onder deelnemende studenten verloten: van hardloop- of wielrenshirts met UU-logo tot koffiebonnen.

Hogescholen en universiteiten vinden een hoge respons belangrijk om nauwkeurig te weten waar studenten tevreden mee zijn, en wat beter kan. Met de mening van slechts een handjevol studenten kunnen opleidingen weinig beginnen; als de opkomst te laag is, is de score niet representatief meer.

Beleidsmedewerker Bart van den Berg weet ook niet waarom zo weinig studenten tot nu toe de Nationale Studenten Enquête 2015 hebben ingevuld. "Het is gissen naar de oorzaak", zegt Van den Berg. Twee jaar geleden vulde 40 procent van de UU-studenten de NSE in. Het percentage daalde vorig jaar naar 29 en nu stevent de UU af op een nog lagere score. Terwijl de enquête dezelfde is, en de studenten net als vorige keren via de mail benaderd zijn.

'Studenten worden overstelpt met enquêtes'
"We vermoeden een algehele enquêtemoeheid onder studenten", vertelt Van den Berg. "Studenten worden door makers van apps en internetdiensten overstelpt met enquêtes. Het zou kunnen dat ze daarom minder tijd nemen voor de NSE. Ook andere universiteiten kampen met een lagere respons."

Jasper Klaassen, Diergeneeskundestudent en U-raadslid heeft een ander vermoeden: "De terugkoppeling van de resultaten kan stukken beter. Je vult de enquête in, maar ziet niet wat er mee gedaan wordt."

Zijn advies is dus ook: laat studenten weten wat voor invloed de scores hebben op beleid. "Achter de schermen wordt er echt rekening gehouden met de resultaten en wordt er beleid op gemaakt. Laat dat dan ook zien."

Klaassen zit in een team dat dit jaar poogt de respons bij de faculteit Diergeneeskunde te verhogen. In de gangen van de faculteit worden op borden de responspercentages bijgehouden en studenten krijgen iedere twee weken een nieuwsbrief met daarin acties die op basis van de NSE ondernomen zijn. Klaassen: "Zo vergroot je de betrokkenheid."

Bij Diergeneeskunde is de NSE-animo groter dan bij andere faculteiten. De respons bij de veterinairen ligt momenteel op 27,9 procent. Succesvolle pr? Of ligt het aan het type studie? Het is een bekend fenomeen dat de NSE beter wordt ingevuld bij opleidingen met veel contacturen zoals Diergeneeskunde, legt beleidsmedewerker Van den Berg uit. "Dat zie je ook aan de scores bij technische universiteiten. Hoe meer contacturen, hoe groter de betrokkenheid en hoger het invulpercentage."

Utrecht loopt momenteel behoorlijk achter op het landelijke gemiddelde. Maar schijn bedriegt, legt Van den Berg uit. Andere brede universiteiten, zoald die in Leiden en Amsterdam, hebben een vergelijkbare respons.

Vooral hogescholen halen hoge percentages. Zo wordt bij de Hogeschool Rotterdam keihard gestuurd op responspercentages, blijkt uit een artikel in hogeschoolblad Profielen. Onderwijsmanagers worden afgerekend op responspercentages en ook worden hele klassen studenten in computerlokalen gezet waar ze ter plekke de NSE dienen in te vullen.

'NSE moet niet ten koste gaan van college-uren'
De Universiteit Utrecht is niet van plan om het voorbeeld van de Hogeschool Rotterdam te volgen, laat Van den Berg weten. "Ruimte en tijd is schaars op de universiteit. De NSE moet niet ten koste gaan van college-uren."

In voorgaande jaren hebben andere universiteiten stedentrips of bierpakketten verloot als lokkertje om de NSE in te vullen. Ook met prijzen verloten is de Universiteit Utrecht terughoudend, aldus Van den Berg. "Je moet vermijden het stemgedrag te beïnvloeden."

De NSE kan nog tot 9 maart ingevuld worden. De enquête bestaat uit circa 40 vragen en het invullen kost tussen de 10 en 20 minuten. Alle studenten hebben de link naar de enquête per mail ontvangen.