Utrechtse studenten lanceren De Kledingbibliotheek

De UU-studentes Maud (24), Karin (22) en HKU-studente Evita (22) willen De Kledingbibliotheek openen. Hier kun je unieke kleding lenen, die is gemaakt van gebruikte kleding. Voor een zacht prijsje zijn de outfits te huur.

Het studententrio probeert zelf zo duurzaam mogelijk met een studentensalaris aan nieuwe kleding te komen. Zo koopt Karin, studente Environmental Biology, alleen tweedehands kleding en probeert Evita, studente Kunstmanagement, een balans te vinden door het kopen van kleding bij grote modeketens en het delen en ruilen van outfits.

Maud, alumna Sociologie en Vraagstukken van beleid & organisatie, ziet dat het kopen steeds meer vervangen wordt door delen en ruilen. Regelmatig worden kledingruilfeestjes gehouden. De Utrechtse studenten liften mee op deze trend door het oprichten van De Kledingbibliotheek. Een initiatief om modeliefhebbers kennis te laten maken met een duurzame manier van shoppen.

Stichting Humana doneert 600 kilo tweedehands kleding aan De Kledingbibliotheek. “We hebben net de eerste 150 kilo kleren opgehaald. De auto ligt tot aan het dak vol. Ik zit letterlijk op een berg kleding achter het stuur, dus de kledingontwerpers kunnen aan de slag”, zegt Maud.

De designers gaan unieke stukken maken van de gebruikte kleren. De collectie zal regelmatig ververst worden met nieuwe en seizoensgebonden kledingstukken en er zal voor ieder maatje voldoende aanbod zijn. De kleding kan je komen uitzoeken in de winkel van De Kledingbibliotheek waarvoor nog een locatie wordt gezocht in Utrecht. In de toekomst kan ook geleend worden via een online catalogus. De outfits kunnen een maand geleend worden waarna ze weer ingeleverd moeten worden. Op die manier rouleren de outfits onder de leden van De Kledingbibliotheek.

Als gebruiker kan je je abonneren, net als bij een gewone bibliotheek, waarbij je maandelijks een bedrag betaalt om kleding te lenen. De contributie staat ongeveer gelijk aan de prijs van een shirtje. Mensen die minder frequent gebruik maken van De Kledingbibliotheek, kunnen een strippenkaart kopen.

De Kledingbibliotheek is nog op zoek naar kledingontwerpers en een locatie voor de winkel. Weet jij iets of heb jij tips? Laat het weten via www.dekledingbibliotheek.nl. Je kan het initiatief ook volgen via Facebook en Twitter.

Tags: duurzaam