Utrechtse studenten maken carnavalskraker over de gele hesjesbeweging

Bram-tas-Ties - Dáár moeten ze wat aan doen in Den Haag! (carnaval 2019)
Ties de Theije (links) en Bram van Hulten hebben een carnavalskraker uitgebracht over de gele hesjesbeweging Foto Bart van de Sande

Het nummer Dáár moeten ze wat aan doen in Den Haag! staat sinds vorige week op hun YouTubekanaal Bram-tas-Ties official. De Theije komt uit het West-Brabantse Moerstraten, oud-student Product Design aan de HKU en momenteel verbonden aan de partij Student & Starter in de gemeenteraad. Van Hulten komt uit Sint-Michielsgestel en studeert Nederlands aan de universiteit.

"We willen al drie jaar een carnavalskraker maken en nu is dat gelukt. Bram en ik maken altijd woordgrappen naar elkaar en voor de grap zeggen wij tegen elkaar: 'daar moet iemand een lied over schrijven'", zegt De Theije.

Hun lied gaat over klein leed, zoals duur bier en slechte muziek. De Theije: "Protesteerders richten zich vaak op de politiek als ze het ergens niet mee eens zijn. Vaak zeggen ze: 'daar moeten ze wat aan doen in Den Haag'. De grap is dat de overheid niks kan met die probleempjes."

Boos
Hoewel ze zelf toegeven dat je eerste carnavalskraker uitbrengen vlak voor het feest geen goed idee is, hebben ze dat risico toch genomen. De Theije: "Het is nú actueel. De gele hesjes protesteren in Frankrijk en ook in Nederland duiken ze op. Sommige protesteerders kunnen niet precies vertellen waar ze actie tegen voeren, ze zijn gewoon heel erg boos. We hebben het nummer laat uitgebracht omdat we op het laatste moment nog veel moesten doen, maar het kan niet wachten tot volgend jaar. Dan bestaan de gele hesjes misschien niet meer."

De Theije zorgde ervoor dat de carnavalskraker afgelopen weekend in het dorpscafé van Moerstraten werd gedraaid en ook de feestvierders in Sint-Michielsgestel hebben het nummer gehoord. "Bram is daar een bekende carnavaller. Hij zong het lied in lokale kroegen. Zelfs in Eindhoven en Den Bosch is het gedraaid."

Tags: carnaval | muziek