Utrechtse studenten pionieren met zonne-energie

Joost de Kruif liet op eigen initiatief zonnepanelen op het dak van zijn studentenhuis leggen. Hiermee was hij in Nederland de eerste. Zijn huisbaas SSH onderzoekt nu op aanvraag of op andere panden ook zonnepanelen geplaatst kunnen worden.

Op het dak van Joost zijn studentenhuis aan de Johan de Wittstraat in Buiten Wittevrouwen liggen sinds juli dit jaar acht zonnepanelen. Wat daar zo bijzonder aan is? Het huis is niet van Joost zelf, maar van studentenhuisvester SSH. Omdat de SSH dit nog nooit eerder had gedaan, bestond er geen regelgeving of voorbeeld. Dankzij Joost is deze er nu wel, waardoor andere studenten nu een aanvraag kunnen indienen bij de SSH voor zonnepanelen.

Joost had altijd al een interesse in duurzaamheid en werd op vakantie in Noorwegen geïnspireerd door de vooruitstrevende blik op het opwekken en verbruiken van energie in het land. Thuis konden ze ook wel wat meer doen, vond hij. “Ik zag dat ons huis met plat dak heel geschikt is voor zonnepanelen, daarna heb ik mijn idee voorgelegd aan de SSH."

Aanvankelijk leek het niet mogelijk te zijn om zonnepanelen te leggen. De SSH had hier namelijk nog geen ervaring mee en er was geen beleid voor. “Vervolgens ben ik blijven doorvragen over wat er wél mogelijk was. Er bleek wel beleid te zijn voor ‘zelfstandig aangebrachte voorzieningen’ door huurders. Hierdoor heb ik uiteindelijk toch toestemming gekregen”, vertelt Joost. Zonnepanelen staan nu, net als bijvoorbeeld keukenkastjes, op deze lijst.

Om SSH en zijn huisgenoten te ontlasten, heeft Joost zoveel mogelijk zelf uitgezocht. “Het was tenslotte mijn idee.” Ook heeft hij de kosten, zo’n 3000 euro, uit eigen zak betaald. Het grootste deel van de opbrengst ontvangt Joost dan ook zelf, ook wanneer hij verhuist. Zijn huisgenoten krijgen vijf procent van de besparing, om wonen met zonnepanelen ook financieel aantrekkelijk maken. Joost verwacht zo'n 360 euro per jaar op de energierekening te gaan besparen.

De reacties van Joost zijn zes huisgenoten waren gemengd. “Bijna iedereen vond het een goed idee, maar ze vroegen zich wel af of het zou lukken. Toen eenmaal duidelijk was dat het door zou gaan, werd het door de meesten toegejuicht."

Sinds de zonnepanelen er liggen wordt er bewuster met energie omgegaan, denkt Joost. “Op internet kunnen we precies zien hoeveel energie er dagelijks wordt opgewekt een hoeveel we verbruiken. Eén andere huisgenoot is ook erg enthousiast in het bijhouden hiervan."

Joost hoopt dat over een paar jaar meer studentenhuizen zonnepanelen zullen hebben. “Ons huis alleen zal het verschil niet maken voor het milieu, maar de toon is gezet voor andere studentenhuizen om hetzelfde te doen.”