Utrechtse studenten Soscha en Saya verkozen tot jongerenvertegenwoordiger

De Utrechtse studenten Soscha en Saya zijn de winnaars. Foto's Tjebbe Venema

De Utrechtse studenten Saya Abdullah en Soscha de la Fuente gaan als nieuwe Nederlandse jongerenvertegenwoordigers naar de Verenigde Naties. Saya mag zich laten horen in de Algemene Vergadering van de VN en Soscha krijgt de portefeuille Duurzame Ontwikkeling. UU-studenten zijn de afgelopen jaren opmerkelijk succesvol bij de verkiezing.

Woensdagavond wisten de twee het zeker: Ze mogen de komende twee jaar Nederlandse jongeren vertegenwoordigen binnen de VN. Nadat de vier kandidaten vorige week al op alle mogelijke manieren stemmen hadden moeten binnenhalen, bleek het publiek tijdens de Nacht van de VN in Amsterdam het meest van deze twee gecharmeerd. Saya nam het op tegen Ivo Leijten en haalde 57 procent van de stemmen binnen; Soscha moest Joost Wittenberg verslaan en deed dit uiteindelijk met 60 procent van de stemmen.

Saya (24) is student Geneeskunde. Hij wil zich vooral sterk maken voor kinderen en de gezondheidszorg in conflictgebieden. Zelf is hij met zijn ouders als kind gevlucht voor de oorlog tegen Koerden in Irak. Soscha (22), masterstudent History and Philosophy of Science, wil graag aan de slag met het verdrag Duurzaamheid in het Onderwijs.

Saya en Soscha hoeven het werk niet alleen te doen. Soscha vormt een team met de Utrechtse student Ties Mouwen die de master Sustainable Development volgt. Hij werd vorig jaar gekozen en sloot zich aan bij Ralien Bekkers. De periode van - inmiddels Yale-student - Ralien als jongerenvertegenwoordiger zit er nu op. Soscha en Ties gaan eind november naar de Klimaattop in Lima, Peru.

Saya gaat samenwerken met Jilt van Schayik. In het voorjaar van 2015 brengt Saya voor een eerste kennismaking een bezoek aan de VN in New York en later dat jaar geeft hij een speech voor de Algemene Vergadering. Nu Saya tot jongerenvertegenwoordiger is gekozen, zit de termijn van de Utrechtse rechtenstudent Zehra Sariaslan er op.