Utrechtse studenten vullen massaal de NSE in

De respons van UU-studenten op de jaarlijkse Nationale Studentenenquête (NSE) is gestegen van 27 naar 40 procent.

Studenten zijn dit jaar extra geattendeerd op de NSE, omdat de UU ook betrouwbare data wil over de studenttevredenheid bij kleinere opleidingen. Door de lage respons was het vorige jaren soms moeilijk om bij iedere opleiding de mening over de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijsvoorzieningen als representatief te beschouwen.

De respons van 40 procent is de hoogste die de UU ooit gehaald heeft. Andere universiteiten kennen vergelijkbare percentages. De meeste brede universiteiten scoren tussen de 35 en de 40 procent, bij de technische universiteiten is het percentage hoger, staat in dit overzicht (pdf).

De resultaten van de NSE worden onder meer in de Keuzegids Hoger Onderwijs en de studiekeuzespecial van tijdschrift Elsevier gebruikt. UU-studenten oordelen de laatste jaren erg negatief over het tekort aan studieplekken aan de universiteit. Dat is voor de UU reden geweest om meer studieplekken te creëren en een mobiele website te maken waarop je vrije plekken kan vinden.