Utrechtse studenten willen duurzaamsten zijn

Sofie en Marrit koken 'duurzaam'

Drie Utrechtse huizen doen mee aan de landelijke wedstrijd Het duurzaamste studentenhuis van Nederland. DUB nam een kijkje in Casa Bella Biet. “We scheiden ons afval, maar plastic houden we niet apart."

Het is een donkere zaterdagmiddag. Ik fiets vloekend en tierend door de stad; het regent en het is koud. Liever had ik tegen een lekker hete verwarming aangezeten, na een heerlijk lange warme douche. Laat de bewoners van Casa Bella Biet die het duurzaamste studentenhuis van Nederland willen worden, het maar niet horen.

Casa Bella Biet is een SSH-huis in Buiten Wittenvrouwen.  De drijvende krachten achter de inschrijving voor deze wedstrijd zijn twee vrouwelijke (ex)-studentes: Marrit (afgestudeerd Communicatie en Informatie Wetenschappen) en Sofie (masterstudent Film- en Televisiewetenschap). In totaal wonen er negen mensen in het huis.

Wellicht cynisch, maar doen de dames alleen mee voor het geld of vinden ze duurzaamheid echt belangrijk? “We vinden duurzaamheid belangrijk, dat willen we dan ook uitdragen. De wedstrijd is een leuke manier om op een creatieve wijze aan duurzaamheid bij te dragen. Het is alleen niet ons levensmotto. Wij zullen niet zo snel met kaarsjes om ons heen gaan zitten.”

Verantwoord watergebruik
Voor de wedstrijd moeten de dames vier van negen voorgeschreven duurzame acties uitvoeren. Ze hebben er al vier gedaan: ‘samen koken’, ‘een trui aan doen in plaats van de verwarming hoger’, ‘roomie ranken’ en ‘kleine wasjes, grote wasjes’. Van die acties hebben ze twee ludieke filmpjes gemaakt waarin meerdere duurzame acties in zijn verwerkt. Zo zie je ze afwassen, haren wassen en planten water geven met hetzelfde douchewater. Multi-watering, noemen ze het.

Ja, ja, leuk initiatief, maar waren Marrit en Sofie van huis uit eigenlijk ook al duurzaam? “We scheiden ons afval, maar plastic houden we niet apart, omdat dat niet wordt opgehaald. Papier en glas scheiden we wel.” Daarnaast proberen de dames zo veel mogelijk biologisch te eten, minimaal “één product per boodschappenmandje” en eten ze allebei zo veel mogelijk vegetarisch. Biologisch eten is natuurlijk wat duurder, maar allebei geven ze aan dat niet erg te vinden, omdat “het betere producten zijn en als je werkt je daar wel in kunt investeren.” Tweedehands winkel Kringloop De Arm is voor Marrit en Sofie een walhalla; een maandelijks uitje, waar ze altijd erg naar uitkijken. “Op zaterdag gaan we daar meestal heen. Ze hebben er leuke en originele dingen.”

Betrappen
Het klinkt allemaal als de ideale duurzaamheidscampagne. Ik begin me bijna slecht te voelen. Kan ik ze nog wel ergens op betrappen? De stopcontacten worden goed gebruikt door de laptopopladers (ja, ook die van mij), maar nergens zie ik een oplader in het stopcontact zonder zijn maatje genaamd ‘de mobiele telefoon’.  Met mijn handen om mijn warme kop thee geklemd, kan ik ook voorspellen dat de verwarming niet hoog zal staan. En ja hoor: de radiatorknop staat op standje 2 van de 5 en alsof dat nog niet genoeg is, bekennen ze ook beiden de verwarming uit te zetten zodra ze weggaan.

Gelukkig is niet ieder mens perfect en zo kopen Marrit en Sofie niet alles tweedehands en nemen ze ook wel eens het vliegtuig zónder er een boompje voor terug te geven. Naar Berlijn met het vliegtuig vinden ze dan wel weer echt onzin. “Dan kun je beter met de trein gaan.” De wasmachine wordt ook gewoon nog op 60 graden gezet. Daarnaast is Sofie de gelukkige eigenaar van een brommertje, waar ze zich dan wel gelukkig schuldig over voelt. “Ik denk weleens: dit mag eigenlijk niet. Ik pak ongeveer één keer per maand de brommer en dan rijd ik er wel gelijk lang op.”

Het doel van de wedstrijd is om studenten bewust te maken van hun energieverbruik. Dat is gelukt, als ik de dames van Casa Bella Biet hoor. Zo trekken ze sneller een trui aan of een deken over zich heen in plaats van de verwarming aan te doen. Ook douchen ze nu veel korter. Marrit en Sofie vinden het fijn dat het onderwerp duurzaamheid steeds meer onder de aandacht is. “Het zou altijd belangrijk moeten zijn. Het is raar dat het eigenlijk niet ‘normaal’ is om duurzaam te handelen.”

UU-verwarming
Zou de Universiteit Utrecht nog beter haar best kunnen doen op dit vlak? “Misschien zouden ze de verwarming in het weekend uit kunnen zetten, want de hele gang is nu op maandag super heet”, tipt Marrit. “Studenten printen ook heel veel uit, wat eigenlijk niet nodig is. Al ligt dit meer aan de studenten dan aan de UU natuurlijk”, zegt Sofie. “De catering heeft nu ook duurzame bekertjes en soepbakjes, waardoor ze besparen op afwaskosten. En over de draaideuren is ook nagedacht: er komt nu niet te veel kou doorheen.” Al met al vinden de dames dat de UU er niet met de pet naar gooit.

Het is tijd om weer kou en regen te trotseren en terug naar huis te fietsen. Ik vraag me af ik mijn telefoonoplader wel uit het stopcontact heb gehaald. En had ík de verwarming eigenlijk uitgedraaid toen ik van huis ging? Sorry beste mensen, ik zal het vanaf nu wél doen.

‘Het duurzaamste studentenhuis’ is een wedstrijd van Upact, waarbij studenten op een creatieve en ludieke manier hun huis duurzamer moeten maken door het uitvoeren van vier van in totaal negen acties. De competitie is juist niet alleen voor de huizen die al duurzaam (proberen te) zijn, maar juist ook voor huizen die bewuster met bijvoorbeeld hun energieverbruik om willen gaan.
Het studentenhuis met de meeste stemmen kan 1000 euro winnen. Casa Bella Biet staat momenteel op de derde plek. In totaal doen – als we ze goed hebben geteld -  drie huizen uit Utrecht mee. Zie voor alle deelnemende huizen: http://www.duurzaamstestudentenhuis.nl/huizen .