Utrechtse studentenkoor Cantorij viert vijftigste verjaardag

Het jaar 2014 staat bij de Utrechtse Studenten Cantorij in het teken van haar 50-jarig jubileum. Het studentenkamerkoor geeft in juni twee lustrumconcerten met het veelzijdige a capella programma Nuit d’Amour. Er wordt al volop gerepeteerd.

Het Utrechtse studentenkoor geeft op 20 en 22 juni een concert. Het lustrumconcert Nuit d’Amour heeft als thema liefde en nacht. Zo bezingt de USCantorij een hartstochtelijke liefde in de Chansons van Jan Pieterszoon Sweelinck en de keerzijde van liefde in Un soir de neige van Francis Poulenc. Het topstuk van Nuit d’Amour is de dubbelkorige mis van Frank Martin en zal het lied J’ai étranglé mon frère zijn wereldpremière beleven.

De concerten worden vanwege het 50-jarige bestaan wat groter aangepakt. Zo zijn er meer stemmen nodig. “Normaal gesproken bestaat ons koor uit ongeveer 30 leden. Maar omdat we dit jaar grotere uitvoeringen hebben, zijn we in het aantal leden gestegen naar 43”, vertelt voorzitter Roxanne.

In het verleden was het soms moeilijk om aan mannelijke zangers te komen, maar nu was het werven van mannelijke zangers helemaal geen punt. “Ik denk dat de verhouding man-vrouw toch wel 50-50 is”, zegt Roxanne.

Het is dinsdagavond. Om klokslag 20.30 uur is de Utrechtse Studenten Big Band klaar met repeteren in en mag het koor aan de zijne beginnen. De USCantorij komt wekelijks aan de Kruisstraat bijeen, maar een tijdje terug moest het koor van de theaterzaal verhuizen naar dit lokaal vanwege mogelijk geluidsoverlast dat de buren kunnen ondervinden van het koor. Dirigent Fokko Oldenhuis snelt de zaal in. De rest volgt. Stoelen worden in een halve cirkel klaargezet en centraal staat een grote zwarte piano waarachter Oldenhuis plaatsneemt.

Voor deze repetitie staan twee liederen van componist Carlos Micháns op de planning. De Utrechtse componist is er zelf ook bij. Maar voor het grote werk begint, worden eerst de stemmen warmgedraaid. Een golf aan decibellen vult lokaal 207. Na het losmaken van de stembanden begint het koor met Pater Noster. Vol lof en enthousiasme reageert Micháns op de zangkunsten van het koor. Het tweede stuk J’ai étranglé mon frère krijgt wat meer aandacht van de componist. Hij geeft toe dat het een moeilijk stuk is en grapt dat de studenten de eerste zijn die het überhaupt aandurven.

De repetitieavond wordt onderbroken door een adempauze. Voorzitter Roxanne vertelt dat het koor bestaat uit Utrechtse studenten. De naam, Utrechtse Studenten Cantorij, zegt het eigenlijk al. Hoewel een enkeling net afgestudeerd is of promovendus is.

Als antwoord op de vraag wat het geheim is achter het succes, zegt Roxanne dat de dirigent daar een grote rol in speelt. Sinds 2009 geeft Fokko Oldenhuis muzikale leiding aan het studentenkoor: “Onze dirigent geeft ons veel uitdaging en zijn enthousiasme springt over naar ons. En verder zijn we ontzettend gemotiveerd en nemen we het koor serieus.”

Volgens Roxanne worden de liederen verder op basis van kwaliteit gekozen, maar ook door juist out of the box te denken. Oud-penningmeester Heleen vertelt dat dat ook de reden is voor het nog steeds ontvangen van subsidies en fondsen. "Verder is de Cantorij een kweekvijver voor jong talent, wat het studentenkoor volgens haar uniek maakt", zegt Heleen.

Buiten de repetities en concerten om zien de koorleden elkaar regelmatig. Volgens Roxanne zijn er vier stelletjes binnen het koor, maar zijn er ook twee ex-koppels. “Maar dat geeft geen problemen, daarvoor is de vriendschapsband te groot. Ik zie mijn medeleden zeker als friends for life. Na de repetitie drinken we altijd nog wat in de bar, en elk weekend staat er wel een etentje of een huisfeest gepland. Afgelopen weekend tijdens ons koorweekend bijvoorbeeld, toen zijn we in Austerlitz midden in het bos gaan repeteren voor het project Nuit d’Amour.”

Nuit d’Amour

Vrijdag 20 juni, om 20:15 uur in de Waalse Kerk te Amsterdam
Zondag 22 juni, om 15:00 uur in het Academiegebouw te Utrecht

Kaarten kopen kan via de volgende link.

De USCantorij sluit in december 2014 het jubileumjaar af met een groots werk uit de koorliteratuur de Hohe Messe:

Zaterdag 13 december 2014 in de Noorderkerk te Amsterdam
Zondag 14 december 2014 in de Geertekerk te Utrecht