Utrechtse studentorganisaties dingen mee naar prijs duurzame introductie stunt

Studievereniging Storm en ICU, de organisatoren van de UIT doen mee aan het landelijke initiatief: de Duurzame Introductie Stunt (DIS) 2013. Vanaf vrijdag kunnen studenten via Facebook stemmen op hun favoriete stunt.

De studievereniging Storm van milieuwetenschappen liet eerstejaars dinsdag de stad ingaan om het winkelend publiek rondom De Neude ervan te overtuigen hun plastic spullen in te wisselen voor een duurzaam exemplaar. Van het ingezamelde plastic werd een kunstwerk gemaakt zodat iedereen kon zien hoeveel plastic dagelijks wordt weggeven. Uiteindelijk verdween ook dat kunstwerk in de vuilnisbak.

Met deze stunt doet Storm mee aan het duurzame initiatief. Landelijk doen twaalf studentenorganisaties met verschillende acties mee. Er zijn verschillende prijzen te winnen, van 500 tot 1000 euro. Een jury van vijf mensen van maatschappelijke organisaties bepaalt wie de meest effectieve en meest ludieke stunt wint. Van 6 tot 14 september mag het publiek op Facebook stemmen wie de meest populaire stunt heeft bedacht.

Van de 12 deelnemende studentenorganisaties komen er drie uit Utrecht. Naast studievereniging Storm zijn dat de Introductie Commissie Utrecht (ICU), die de UIT organiseert, en ESN Utrecht. Gek genoeg weet bij het nieuwe bestuur van ESN Utrecht niks af van de actie, zo hoort DUB bij navraag

De ICU besteedde een paar weken geleden op allerlei manier aandacht aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met een actie waarbij studenten lopend in een groot hamsterrad een langspeelplaat aan de praat konden krijgen. Maar ook met het milieuvriendelijk drukken van het UIT-magazine, het verstrekken van biologische lunchpakketten en een afvalrace om afvalbewustzijn bij studenten te creëren, is geprobeerd duurzaamheid op de kaart te zetten.