UU’ers helpen een handje mee tijdens Olympisch festival

De Festival Makers van het European Youth Olympic Festival 2013 werden woensdag klaargestoomd voor hun functie tijdens een bijeenkomst in stadion Galgenwaard. DUB sprak er met UU’ers die zich in het zweet gaan werken als fotograaf, spoedeisend hulpverlener en gastvrouw. “Ook wij rennen een wedstrijd, maar dan met allemaal winnaars.”

Noedels, pizza en kipsaté eten op de tribune van stadion Galgenwaard; vanavond is het toegestaan. Normaal gesproken staan er voetbalsupporters op de stoeltjes, nu genieten er honderden vrijwilligers oftewel Festival Makers van een gratis multicultureel buffet. Proviand hebben ze nodig, want ze moeten knallen tijdens het evenement.

Op de bijeenkomst zijn 1300 van de 2100 mensen aanwezig die zich vrijwillig gaan inzetten tijdens het EYOF Utrecht 2013 dat van 14 juli tot en met 19 juli plaatsvindt. De meeste Festival Makers zijn al getraind of voorgelicht, vanavond leren ze elkaar beter kennen en krijgen ze een toespraak, een accreditatie en kleding om zondag een goede start te maken.

De Festival Makers vormen een gemêleerde groep van heel jong tot aardig oud. Drie kinderen die tijdens het evenement “mandjes gaan dragen bij atletiek” en een man uit Groningen die met zijn Rode Kruis-team de Eerste Hulp versterkt. Ook studenten, gezinnen en sportteams dragen hun steentje bij. Vanavond is iedereen gelijk, want ze zijn collega’s. Tussen de happen door schudden ze elkaar de hand, wisselen ze verwachtingen uit en maken ze foto’s van het veld.

“Vrijwilligers maken het EYOF tot een feest voor de sporters, de bezoekers en de mensen in de stad”, zegt de organisator later in een toespraak. Ook toernooidirecteur Pieter van den Hoogenband geeft ze een ‘toi toi toi’. “Ik ben jullie zeer dankbaar!” Het publiek applaudisseert voor zichzelf en doet de wave.

Nu is er werk aan de winkel. Een rij vormt zich door de hele hal voor de accreditatiepassen en kledingpakketten. Iedereen moet op de foto en dat duurt uren. Het is al donker als de laatste Festival Makers het stadion verlaten. Uitgeput? “Nee hoor”, zegt één van hen. “Moe ben ik pas na de festivalweek.”

DUB sprak vier UU’ers die tijdens het EYOF als Festival Makers aan de slag gaan.

Daniëlle (26), vijfdejaars student Geneeskunde
Functie: EHBO-hulpverlener in één van de drie Olympische Dorpen (verblijfplaats van de jonge sporters en officials tijdens het evenement in De Uithof, het UCU-terrein en het NH-hotel)

Wat ga je doen tijdens het EYOF?
“Ik schiet de gasten te hulp als ze iets overkomt, zoals wanneer ze flauwvallen of uitdrogen door de drukte of de hitte.”

Waarom heb je je aangemeld?
“Het leek me goed om meer ervaring op te doen in de praktijk, daar heb ik tijd voor nu het vakantie is. Mijn theoretische kennis wil ik in de praktijk toepassen om te laten zien wat ik kan, zo heb ik leren reanimeren tijdens mijn studie. Ik kon me verder ontwikkelen tijdens de tweedaagse EHBO-cursus van het EYOF.”

Wat verwacht je van de week?
“Ik weet niet of ik veel te doen heb, want waarschijnlijk gebeuren er minder ongevallen in een Olympische Dorp dan op het sportveld. Dat is aan de ene kant jammer; maar ik vind het ook spannend om te handelen in noodgevallen. Ik ben goed voorbereid, maar je weet nooit van te voren hoe je gaat reageren. En natuurlijk wens ik anderen toe dat ze mijn hulp niet nodig hebben.”

Ymkje (19), tweedejaars student Biomedische Wetenschappen
Functie: gastvrouw bij hotelaccommodatie Hotel NH Utrecht (Olympisch Dorp III)

Wat ga je doen tijdens het EYOF?
“Vragen beantwoorden van de gasten, dat zijn 500 atleten en officials. Ook verwijs ik ze door naar de juiste persoon. Verder logeert een Hongaarse vrijwilliger bij mij.”

Waarom heb je je aangemeld?
“Ik wilde graag werken op een festival of evenement deze zomer. De website van EYOF sprak me aan; op een internationaal evenement in Utrecht wilde ik wel aan de slag.”

Wat verwacht je van de week?
“Het wordt vast gezellig met de andere Festival Makers en we proberen de sporters een onvergetelijke tijd te bezorgen.”

Rob Gommans (34), promovendus bij Utrecht Centre for Child and Adolescent Studies (CAS)
Functie: fotograaf

Wat ga je doen tijdens het EYOF?
“Foto’s maken van de openingsceremonie en van verschillende sportwedstrijden. Eerder fotografeerde ik een aantal EYOF-evenementen, zoals de opening van het infocentrum door Van den Hoogenband en de burgemeester.”

Waarom heb je je aangemeld?
“Fotograferen is een passie van mij. Meestal maak ik foto’s als hobby, maar soms ook in opdracht. Nu krijg ik de unieke kans om van dichtbij een bijzonder evenement vast te leggen. Sport is mooi en uitdagend om te fotograferen; één en al emotie en snelheid. Het is de kunst om die twee aspecten op beeld vast te leggen en om “het moment” te pakken. Die uitdaging ga ik graag aan.”

Wat verwacht je van de week?
“Een drukke, hectische, maar vooral leuke week. Hopelijk ga ik veel mooie verhalen vertellen met mijn foto’s. We maken er samen een grandioos evenement van. Ook wij rennen een wedstrijd, en we zijn allemaal winnaars.”

Lisanne (21), derdejaars student Rechtsgeleerdheid
Functie: gastvrouw hotelaccommodatie Grand Hotel Karel V

Wat ga je doen bij het EYOF?
“Vragen beantwoorden van de gasten over de accommodatie, transport en catering. Hopelijk zorgen mijn collega’s en ik ervoor dat ze wegwijs worden in Utrecht en zich thuis voelen in het hotel. Verder ben ik wegwijzer tijdens de openingsceremonie.”

Waarom heb je je aangemeld?
“Ik draag graag iets bij aan maatschappelijke evenementen, om er mensen te ontmoeten en van dichtbij en op een actieve manier bijzondere dingen mee te maken. Verder houd ik van organiseren en wil ik dit later graag in een internationale context doen. Tijdens dit grootse en internationale evenement kan ik ontdekken hoe de organisatie verloopt en wat daarbij komt kijken. Het ‘kijkje in de keuken’ wordt hopelijk leerzaam en inspirerend.”