UU’ers met #DareToBeGrey-project naar Washington

De Utrechtse studenten achter de campagne #DareToBeGrey mogen naar Washington om hun social mediastrategie tegen extremisme en radicalisering te presenteren. Ze doen mee aan de internationale wedstrijd ‘Peer 2 Peer: Challenging Extremism’ van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Denk niet zwart of wit, maar durf grijs te denken – dat is de boodschap van de campagne #DareToBeGrey. De Utrechtse studenten pleiten voor meer nuance en empathie in het maatschappelijk debat. Ze mogen op uitnodiging van Facebook en het Amerikaanse Department of State hun aanpak en resultaten van de social mediacampagne in juni presenteren in Washington.

De studenten doen mee aan de internationale wedstrijd ‘Peer 2 Peer: Challenging Extremism’, waarvoor het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken 45 universiteiten heeft gevraagd om een social mediastrategie te ontwikkelen tegen extremisme en radicalisering. De Utrechters zitten nu bij de laatste zes.

De campagne #DareToBeGrey is erop gericht om de zwart-witdenkers te vervangen door “grijze geluiden”: persoonlijke verhalen van mensen die het grijze midden vertegenwoordigen en met een genuanceerd standpunt komen waardoor de scheiding tussen voor- en tegenstanders vervaagt.

Tot het grijze midden behoort iedereen die zich niet heeft afgesloten voor de mening van een ander, schrijft Jorrit Steehouder op DUB. Hij geeft aan dat het grijze midden bestaat uit mensen die niet claimen de waarheid in pacht te hebben en die openstaan voor andere meningen. De mensen die dit niet meer willen opbrengen, dat zijn de zwart-witdenkers.

Vaak halen alleen extreme opvattingen van deze zwart-witdenkers het nieuws. De studenten denken dat dit mechanisme ongewild bijdraagt aan polarisering, radicalisering en uiteindelijk zelfs extremisme. Ze willen daarom in de huidige discussies over onder andere vluchtelingen en gewelddadig extremisme ruimte in de media opeisen die nu vaak wordt ingenomen door de “schreeuwende minderheid”.

Via de Facebook, Twitter en YouTube van #DareToBeGrey wordt nu al een stem gegeven aan de opvattingen en meningen van het grijze midden die normaal gesproken de kranten en de televisie niet halen omdat ze genuanceerd zijn.