UU en UMC Utrecht slepen bijna een derde van alle Vici-beurzen in de wacht

Foto DUB

De bekendmaking liet dit jaar vanwege de grote hack bij NWO iets langer op zich wachten, maar gisteren publiceerde de wetenschapsfinancier de lijst met alle nieuwe Vici-winnaars. Met deze felbegeerde beurs kunnen zeer ervaren onderzoekers in vijf jaar tijd een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen.

Maar liefst 287 topwetenschappers deden in 2020 een gooi naar een Vici-beurs en van hen vielen er 33 in de prijzen. Daarmee komt het honoreringspercentage op 11,5 procent. Een derde van de aanvragen werd door vrouwen ingediend. Uiteindelijk kregen 13 vrouwelijke kandidaten en 20 mannelijke kandidaten een beurs toegekend.

Vlag uit in Utrecht
Bij de Universiteit Utrecht kan de vlag uit: daar sleepten onderzoekers maar liefst acht beurzen van elk 1,5 miljoen euro in de wacht. Ook het Amsterdam UMC (4), de Universiteit van Amsterdam (3) en het UMC Groningen (3) deden het goed.

In Utrecht zijn met name de vrouwen (zeven van de tien) in de prijzen gevallen. De acht gelukkigen van de UU zijn taalwetenschapper Aoju Chen van de faculteit Geesteswetenschappen, aardwetenschapper Veerle Cnudde van Geowetenschappen, onderwijswetenschapper Tamara van Gog van Sociale Wetenschappen en strafrechtwetenschapper Gerben Heynen van de Rebo-faculteit. De faculteit Bèta kent vier laureaten: theoretisch natuurkundige Umut Gursoy, bioloog Kirsten ten Tusscher, klimaatonderzoeker Anna von der Heydt en Tina Vermonden van Farmacie.

Van het UMC Utrecht zijn Jaco Zwanenburg en Femke van Wijk de laureaten.

De scorelijst is niet in steen gebeiteld: de beurzen zijn persoonsgebonden, laureaten kunnen ze meenemen naar een andere instelling.

De Vici-beurzen horen, samen met de Veni- en Vidi-beurzen, bij de zogenaamde Vernieuwingsimpuls. Dat is een reeks NWO-beurzen waar wetenschappers op verschillende momenten in hun carrière een aanvraag voor kunnen indienen.

Instelling

Toekenningen