UU gaat Chinees twitteren

De Universiteit Utrecht is vanaf deze maand te vinden op de Chinese sociale media Weibo, Renren en Youku. De universiteit hoopt Chinese studenten te interesseren voor een studie in Utrecht.

Na Groningen en Delft is de UU de derde Nederlandse universiteit die zich in China gaat manifesteren via sociale media. Voor het posten van berichten op de Chinese twitterkloon Sina Weibo en op de Facebookkloon Renren (populair bij studenten voor contact tussen vrienden) alsmede voor het uploaden van filmpjes op de YouTube-variant Youku heeft de universiteit een overeenkomst gesloten met het marketingbureau 12enter. Dat bedrijf is een initiatief van twee UU-alumni in Sjanghai.

De content die de UU wil verspreiden in China lijkt op de boodschappen die nu via de Engelstalige Facebookpagina worden gepost. Het gaat dan bijvoorbeeld om berichtgeving over de positie van de UU op wereldwijde universitaire rankings, maar ook over het studentenleven in Utrecht en over de stad Utrecht. De informatie wordt toegespitst op de Chinese doelgroep. De UU zal zich daarbij vooral richten op talentvolle potentiële masterstudenten.

University World News berichtte onlangs dat steeds meer universiteiten zich melden op de Chinese sociale media. Vooral Weibo dat 400 miljoen gebruikers heeft, is populair. Meer dan de helft van de Britse universiteiten is volgens het artikel inmiddels op de een of andere wijze aanwezig op Weibo, maar vooral Australische universiteiten laten zich gelden.

Het aantal volgers van de buitenlandse universiteiten is vooralsnog bescheiden. Slechts vijf Britse universiteiten hebben meer dan 5000 volgers. Dat steekt schril af bij de volgerschare van bijvoorbeeld Fudan University in Sjanghai: 322.000.