UU kan NS niet helpen: geen aanpassing roosters

De Universiteit Utrecht ziet geen mogelijkheid om collegetijden van studenten te wijzigen. De NS vraagt universiteiten met andere lestijden studenten uit de spits te houden.

NS-baas Roger van Boxtel vroeg het Utrechtse universiteitsbestuur eind vorig jaar persoonlijk om aanpassing van de collegeroosters. Vooral latere colleges van eerstejaars kan volgens de NS een flinke verlichting voor de ochtendspits inhouden. Die groep studenten woont nog relatief vaak bij hun ouders en reist dus naar de onderwijsinstelling.

Het UU-bestuur zegde Van Boxtel toe te onderzoeken in hoeverre aanpassingen van lestijden mogelijk waren. Vorige week meldde hoofd studentenbegeleiding van de UU Marieke de Bakker op DUB echter al dat latere collegetijden voor eerstejaars weinig realistisch waren. Wél werd er nog gestudeerd op meer avondcolleges.

In een persmededeling laat de UU vrijdag weten in het geheel geen ruimte te zien voor het wijzigen van collegetijden. “Onze lesroosters zijn al ruim zodat er ook in de avonduren en weekenden wordt geroosterd en zijn daarnaast effectief over de lesdagen verspreid zodat we optimaal gebruik maken van de onderwijsruimten.”

De universiteit wil met de NS nog wel kijken wat de mogelijkheden zijn om studenten te verleiden om buiten de spits te reizen. Vorige maand vond een brainstorm plaats met vier Utrechtse studentassessoren. Daarbij kwam onder meer een spaaractie ter sprake: reizen in daluren zou daarbij beloond worden.