UU krijgt zes Europese starting grants

Grafiek: DUB

In totaal heeft de Europese onderzoeksraad ERC 408 beurzen toegekend, voor een totaalbedrag van 621 miljoen euro. Met de beurzen kunnen wetenschappers vroeg in hun carrière een onderzoeksgroep starten. Nederland scoort vaak goed bij de ERC.

Brons voor Nederland
Alleen Duitsland (73) en het Verenigd Koninkrijk (64) wisten meer starting grants te bemachtigen dan Nederland. De slaagkans was niet bijzonder hoog: slechts 13 procent van alle aanvragen kwam door de selectie heen.

Van de 53 ‘Nederlandse’ beurzen gaan er 26 naar wetenschappers met de Nederlandse nationaliteit. De andere beurzen zijn voor wetenschappers met een andere nationaliteit, die hier hun onderzoek doen. Omgekeerd besteden vijf Nederlanders hun starting grant juist in het buitenland.

Deense wetenschappers doen het goed
Opvallend goed scoren de Deense wetenschappers: die winnen 72 beurzen. Ook zijn er meer Fransen, Italianen en Israëliërs met een starting grant dan Nederlanders.

Onder de Nederlandse instellingen springt de Universiteit van Amsterdam eruit, die twaalf beurzen ontvangt. Utrecht krijgt er negen, waarvan drie voor het academische ziekenhuis. De sociale wetenschappen zijn goed voor 23 van de 53 Nederlandse beurzen.

Utrechtse beurzen
De negen Utrechtse beurzen gaan naar postdoc Marjolijn Bol (Geesteswetenschappen), universitair docent Lennart de Groot (Geowetenschappen), hoogleraar Anna Gerbrandy (Rebo), universitair docent Aniek Janssen (UMC Utrecht), universitair docent Oliver Plümper (Geowetenschappen), neuroloog Ynte Ruigrok (UMC Utrecht), universitair docent Hanno Sauer (Geesteswetenschappen), universitair docent Karin Strijbis (Diergeneeskunde) en universitair docent Pieter Vader (UMC Utrecht).