UU krijgt eerste hoogleraar Sociaal Ondernemerschap in Nederland

De Universiteit Utrecht krijgt de eerste hoogleraar Sociaal Ondernemerschap in Nederland. Per 1 mei zit Harry Hummels op de leerstoel die gefinancierd wordt door Tony’s Chocolonely en de ABN Amro.

De leerstoel is ondergebracht bij de Utrecht School of Economics van de faculteit Recht, Economie, Bestuur & Organisatie. Harry Hummels gaat in Utrecht één dag in de week onderzoek doen naar ‘internationale innovatie in de waardeketen’. Als eerste wordt gekeken naar cacao.

Hummels is hoogleraar Ethics, Organisations & Society aan de Universiteit van Maastricht. Hiervoor kijkt hij naar het handelen in het bedrijfsleven, de financiële sector en de samenleving. Volgens Hummels kunnen sociaal ondernemers het verschil maken en met hun aanpak bijdragen aan een meer sociale, maatschappelijke en milieuvriendelijke samenleving.

In Utrecht wil hij onder meer binnen het Social Entrepreneurship Initiative van de UU een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van nieuwe kennis over ondernemingen en hun maatschappelijke kansen, uitdagingen en verantwoordelijkheden.

Hoewel Hummels pas per mei in dienst zal treden van de UU, gaat hij Utrecht wel al vertegenwoordigen tijdens het Social Entrepreneurship Festival van 7 tot en met 13 april. Dit doet hij tijdens het forum op 12 april. Tijdens het festival komen sociaal ondernemers, investeerders, beleidmakers en academici bij elkaar om kennis en ideeën te delen.