UU moet door minder printen bomen redden

De boombouwers van de Commissie Duurzaamheid Utrecht

Met een grote boom van oud papier wil de Commissie Duurzaamheid Utrecht aandacht vragen voor de ‘papierverspilling’ van medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht. “Per dag kost dat 34 bomen.”

De studenten van de Commissie Duurzaamheid Utrecht grijpen de Dag van de Duurzaamheid aan om de UU'ers bewust te maken van hun papierverbruik. Van een paal van het Educatorium hebben zij van papier uit de oud-papierbakken van de universiteit een boom gefabriceerd. “Het is een ludieke actie om te wijzen op de papierverspilling van studenten en medewerkers. Zij zouden minder moeten printen en meer vanaf een scherm moeten lezen”, zegt Wijnand de Leeuw, lid van de commissie en de Universiteitsraad.

Volgens masterstudent Meteorologie Youri Janssen, coördinator van de Commissie Duurzaamheid Utrecht, staat in de milieurapportage 2011 van de Universiteit Utrecht dat aan de UU 500 ton papier wordt gebruikt. Dat staat gelijk aan 100 miljoen vellen papier, 12.500 bomen of 8000 Billy’s van Ikea, rekenden de studenten uit. De commissie wil dat verbruik graag terugdringen. Vandaar de boom, zegt Youri. Om studenten en medewerkers zich daar bewust van te laten zijn.

De commissie heeft voornamelijk een platformfunctie, zegt Youri. “We willen alle studenten en medewerkers met een duurzaam hart met elkaar in contact brengen. Onze acties richten zich op de bedrijfsvoering, het onderwijs en bewustwording.”

De commissie is nog jong en heeft tot nog toe onder meer de verkoop van de groentetas nieuw leven in geblazen. Voor dit collegejaar staat meer op de planning, zegt Wisse ten Bosch. De student milieuwetenschappen wil bijvoorbeeld nog zuiniger tl-verlichting voor de universitaire panden. Ook wordt er aandacht gevraagd voor herbruikbare waterflesjes en een energieneutrale collegezaal.

Wijnand de Leeuw: “Daar bedoelen we mee dat er voor die zaal geen extra stroom wordt ingetapt. Bij de VU in Amsterdam wordt de stroom van een zaal bijvoorbeeld opgewekt door zonnepanelen. Daar zou je bijvoorbeeld aan kunnen denken.”

Commissie- en U-raadslid Ine Bakker wil de universitaire gemeenschap graag oproepen om minder te printen en als printen toch noodzakelijk is dat dubbelzijdig te doen. “Vorig jaar hebben we geprobeerd om de printers in een eco-font te laten afdrukken. Dat lettertype gebruikt minder inkt. In de praktijk blijkt het moeilijk om dit font universiteitsbreed in te voeren."

Volg de commissie via http://www.facebook.com/CDUtrecht

Tags: duurzaam