UU moet zich laten zien op gebied van duurzaamheid

Dat de Universiteit Utrecht zich bezig houdt met duurzaamheid, dat weten we inmiddels wel. Maar hoe hoog scoort de uni eigenlijk bij de studenten zelf? De projectgroep FUU (Fairtrade Universiteit Utrecht) onderzocht het en kwam tot de conclusie dat de UU zich veel meer moet laten zien op het gebied van duurzaamheid.

“De Universiteit Utrecht moet veel meer laten zien wat zij doet”, zegt Tamara van der Sar van FUU. Samen met haar medestudenten van de faculteit Geowetenschappen stelde zij een enquête op voor studenten en medewerkers. Deze enquête moest vertellen hoe mensen fairtrade ervaren op de UU en of er behoefte is aan meer aandacht en beschikbaarheid van fairtrade op de universiteit. Uit de enquête blijkt dat de UU ‘onzichtbaar’ is op dit gebied.

De uitkomsten van de enquête van de FUU lijken overeen te komen met de Sustainabul 2012 lijst, waar Utrecht ook slecht scoorde. In dit onderzoek werden universiteiten getoetst op transparantie en duurzaamheid. De onderzoekers van de Sustainabul 2012 zeiden dat de Universiteit Utrecht ambities heeft, maar dit nog veel te weinig laat zien. De resultaten van de enquête van de FUU zeggen hetzelfde.

Ruim zestig procent van de respondenten geeft aan dat fairtrade niet zichtbaar is op de UU, terwijl bijna hetzelfde percentage personen aangeeft fairtrade wel belangrijk te vinden. “De FUU is opgericht met als doel de universiteit duurzamer te maken en om te kijken wat de behoefte is van de studenten en medewerkers,” zegt Tamara.

En die behoefte wordt nog niet volledig vervuld. “Niet alles kun je zien of je bent er niet bewust van”, aldus Tamara. “Zo zijn alle koffieautomaten bijvoorbeeld gevuld met duurzame koffie. De universiteit is er wel mee bezig.”

Opvallend in het onderzoek is dat meer dan de helft van de respondenten nooit een bewuste, duurzame aankoop doet, maar ondertussen vindt hetzelfde aantal respondenten het wel belangrijk. Tamara: “Ik kan daar ook niet zo goed een verklaring voor geven. Er moet wel bij gezegd worden, dat het gaat om een bewuste aankoop. Wanneer zij koffie uit een automaat van de UU halen, hebben zij een fairtrade kop koffie en dat is niet zo zeer bewust.” Tamara vertelt ook dat uit de enquête blijkt dat de respondenten duurzame producten vooral heel duur vinden en dat dit de belangrijkste reden is dat men het niet koopt.

De uitslag van de enquête ligt nog niet op het bureau van het College van Bestuur. “We vliegen nu een beetje uit en zoeken eigenlijk mensen die het stokje willen overnemen”, zegt Tamara. De universiteit krijgt nog niet het label ‘fairtrade universiteit’ opgeplakt. “Ze moet eerst laten zien hoe duurzaam zij is.”