UU net niet naar finale Universiteitsstrijd

Niet de Universiteit Utrecht maar de Universiteit van Amsterdam zit vanavond in de finale van de Universiteitsstrijd. De UvA neemt het op tegen de Universiteit Leiden.

Hoewel de Utrechtse studenten Dennis Vermeulen (Media en Performance Studies), Thomas Kluiver (Biologie) en Jan Schulpen (Psychologie) hun uiterste best deden in de halve finale tegen de UvA, redden ze het net niet. Ze struikelden over de laatste vraag.

Het was een spannende halve finale tussen Amsterdam en Utrecht donderdagavond. De twee teams waren aan elkaar gewaagd en gingen de laatste ronde in met een puntenverschil van 5 in het voordeel van Utrecht.

In die laatste ronde kregen beide teams elk maar één vraag. Deze moesten ze kiezen uit vier thema’s: ‘doorbraak in de wiskunde’, ‘poldermodel’, aantrekkingskracht’ en ‘vrouwelijke doelen’.

Omdat Amsterdam achter stond, mocht de UvA als eerste kiezen. Zij gingen voor ‘aantrekkingskracht’. De Utrechters kozen ‘vrouwelijke doelen’. Een goed antwoord leverde 40 punten op.

De Amsterdammers kregen een vraag over de voortplanting van het bijenvolk. Hun antwoord 'feromonen' was goed. Daarmee namen zij de leiding.

De druk op Utrecht was daardoor hoog. De UU'ers konden alleen nog winnen door hun vraag goed te beantwoorden. Deze was: Welke strategie pasten de vrouwen uit de werken van Shakespeare toe om hun doel te bereiken? Het trio deed een gok en antwoordde ‘moord’. Daarmee verloren ze van Amsterdam die – een schrale troost – ook niet wisten wat de vrouwentruc was. Het goede antwoord moest zijn: de vrouwen deden zich voor als man om hun doel te bereiken.

Vanavond in de finale neemt Amsterdam het op tegen Leiden. De uitzending begint om 19.55 uur op NPO2.