UU onderzoekt eigen Red Bull-studies

De Universiteit Utrecht laat een eigen commissie kijken naar een aantal UU-onderzoeken die zijn gefinancierd door Red Bull.

De universiteit reageert hiermee op een serie artikelen in de Telegraaf, waarin vraagtekens worden gezet bij de onafhankelijkheid van deze onderzoeken.

Red Bull betaalt een groep onderzoekers 345.000 euro om in een tijd van vier jaar meerdere studies te doen. Zo is er al een studie verschenen waaruit blijkt dat de rijvaardigheid tijdens lange snelwegritten aanzienlijk verbetert door het drinken van de energiedrank Red Bull. Bij alle onderzoeken komt Red Bull verdacht positief uit de bus, vindt De Telegraaf.

De Red Bull-studies hebben geleid tot geschrokken politieke reacties in de Telegraaf. Tweede Kamerlid Michel Rog (CDA) noemt dergelijk onderzoek wetenschappelijk discutabel en maatschappelijk ongewenst. En staatssecretaris Sander Dekker zou willen dat de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) de zaak tot op de bodem uitzoekt.

De Universiteit Utrecht meldt in een reactie dat de afspraken met Red Bull in overeenstemming zijn met de gedragscode voor Wetenschappelijke Integriteit van de VSNU. En dat het de zaak voor de zekerheid laat onderzoeken door de eigen Commissie Wetenschappelijke Integriteit .

Uit het persbericht: "De publicaties in de media wekken de indruk dat wellicht niet aan de normen voor integer wetenschappelijk onderzoek is voldaan. Om iedere twijfel hierover uit te sluiten, heeft het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht besloten om het door Red Bull gefinancierde onderzoek aan de universiteit te laten onderzoeken door de Commissie Wetenschappelijke Integriteit. Dit is in het belang van de betrokken onderzoekers zelf en ook in het belang van een voortdurende en goede controle op de Wetenschappelijke Integriteit."

De Commissie Wetenschappelijke Integriteit wordt normaliter ingeschakeld bij fraudevermoedens. De commissie bekijkt binnengekomen klachten, en besluit tot nader onderzoek als die klachten gegrond verklaard worden. Sinds 2005 behandelde de commissie ruim 100 binnengekomen klachten.