UU ontwikkelt Tinder-achtige studiekeuze-app voor jonge scholieren

Door 40 foto’s met daarop woorden als “computers” of “kunstzinnig” naar links (dislike) of naar rechts (like) te swipen, kunnen scholieren er achter komen waar hun studie-interessegebieden liggen.

De Studiekeuze Interesse Scan moet studiekiezers uit vwo 2, 3 en 4 helpen bij het vinden van de juiste studierichting.

De juiste studie kiezen: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Dat is de gedachte achter de Studiekeuze Interesse Scan, een webapplicatie die de Universiteit Utrecht heeft laten ontwikkelen voor middelbare scholieren die zich voor het eerst willen oriënteren op een vervolgstudie. De app is ontwikkeld door het bedrijf Intelligenz.

De interface van de webapplicatie is afgekeken van de populaire datingapp Tinder. Door veertig foto’s met daarop woorden als “computers” of “kunstzinnig” naar links (dislike) of naar rechts (like) te swipen, kunnen scholieren erachter komen waar hun studie-interessegebieden liggen.

De app is bedoeld om scholieren al op jonge leeftijd te laten nadenken over hun latere studiekeuze. Dat zou volgens de universiteit bijdragen aan de vermindering van de studie-uitval, omdat scholieren beter hebben nagedacht voordat ze een opleiding kiezen.

Na het invullen van de Studiekeuze Interesse Scan moeten scholieren hun e-mailadres afgeven om een advies te krijgen. De universiteit gebruikt die e-mailadressen om scholieren later te informeren over open dagen en andere studiekeuze-activiteiten.

Naast de Studiekeuze Interesse Scan biedt de universiteit ook nog studiekeuzetest Icares aan. Dit is een meer gedetailleerde test, bedoeld om vwo 6-scholieren aan een specifieke opleiding te koppelen.

De afgelopen maand zijn circa 24.000 vwo-scholieren gemaild over de Studiekeuze Interesse Scan, laat projectleider Dominic Kok weten. Sindsdien is de test ongeveer 4000 keer ingevuld.

Tags: studiekeuze