UU-promovendus heeft weer een gestolen manuscript gevonden

Het eerste manuscript dat Hüseyin Sen terugvond.

"Sinds mijn eerste vondst krijg ik tips van mensen", legt wetenschapshistoricus Hüseyin Sen uit. In die tijd werkte hij voor zijn PhD-opdracht met verschillende lijsten en catalogi van oude werken toen hij las over de in 2000 gestolen manuscripten uit een bibliotheek in Konya in Turkije. Hij vergeleek de lijst van gestolen werken met de lijsten en catalogi en zag dat twee werken uit de collectie van de Universiteit van Pennsylvania veel overeenkomsten vertoonden met een paar gestolen manuscripten. Naar aanleiding van die vondst werd hij geïnterviewd op de Turkse televisie, stond hij in meerdere kranten en ontving Sen een onderscheiding uit handen van de gouverneur van Konya Muammer Erol.

"Ik ben een soort van expert op dit gebied geworden." Over zijn tipgevers kan en wil hij niet veel vertellen. "Het zijn verschillende mensen en die willen over het algemeen anoniem blijven, omdat ze niet in de problemen willen komen”, is het enige dat hij kwijt wil.

Toen Sen voor zichzelf kon bewijzen dat het manuscript op de lijst van de aanstaande Sotheby’s veiling één van de ontvreemde stukken was, lichtte hij zowel de Britse als Turkse autoriteiten in. Nadat zijn vondst bekend werd, kreeg hij veel interviewverzoeken. In Nederland en Turkije. "In Turkije vinden ze erfgoed heel belangrijk", legt hij uit. “Dit verhaal wordt daarom in veel Turkse kranten overgenomen. Ik krijg ook veel interviewverzoeken, maar de meeste wijs ik af. Want ik kan niet zoveel vertellen omdat het onderzoek nog loopt.”

Bij het opsporen van de manuscripten wordt Sen ook geholpen door het Turkse Ministerie van cultuur. "Zij hebben een website waar alle in 2000 gestolen werken uit de bibliotheek van Konya op staan", legt hij uit. “Bij ieder werk staat ook de kenmerken zoals de grootte van het papier en het aantal regels. Op die manier kan ik kijken of hetgeen dat op een veiling aangeboden wordt ook daadwerkelijk een van de gestolen manuscripten is."

Over de exacte waarde van het handschrift kan hij weinig zeggen. "Sotheby’s schat het op 30.000 tot 50.000 pond. Dat is een soort ondergrens", legt hij uit. "Maar als er mensen zijn die het heel graag willen hebben, kan de prijs aardig oplopen."