UU start in 2015 met virtuele werkplekken voor studenten

Screenshot uit een promotiefilmpje voor de nieuwe virtuele werkplekken.

Naar een computer op de uni fietsen omdat je op je privécomputer statistiekprogramma SPSS niet geïnstalleerd hebt? Dat hoeft vanaf volgende studiejaar niet meer. Dan start de Universiteit Utrecht met het aanbieden van virtuele werkplekken. Motto: Werken waar, wanneer en waarmee je maar wilt.

Het werkt als volgt: met een apparaat naar keuze (pc, laptop of smartphone) log je met je Solis-id in op een virtuele UU-werkplek. Hier heb je toegang tot al je universitaire data en software. En bovendien gebruik je daarbij de rekenkracht van de virtuele computer. Ook een oude laptop kan moderne, veeleisende software draaien. En terwijl het programma zijn werk doet, bijvoorbeeld zware berekeningen maken, kun je gerust het apparaat uitzetten. Het rekenwerk vindt immers plaats in de cloud.

'Studenten en docenten verwachten nu meer van ict'

Nu is het afhankelijk van de universitaire computer waar je inlogt of de benodigde software beschikbaar is. Dat is een manier van werken die niet meer voldoet, vertelt René den Houting, adjunct-directeur van de directie ITS (Information and Technology Services). “Studenten en docenten verwachten nu meer van IT. Als een docent een college geeft, dan wil hij of zij op de computer in de leerzaal dezelfde dingen kunnen laten zien als op de computer op de werkkamer."

Voor studenten wordt het makkelijker om vanuit huis te werken. Programmamanager Henk Mos: “Nu moet je als student bepaalde software zelf downloaden. Vanaf volgend jaar log in je op je virtuele UU-computer en daar staat die software al. De licentie wordt geregeld door de universiteit. Extra voordeel is dat je als gebruiker de rekenkracht van de virtuele UU-computer gebruikt. Het maakt dus niet uit of je een trage computer hebt, de software werkt gewoon en je werkt altijd met de laatste versie.”

De virtuele werkplekken zijn al op kleine schaal getest door studenten en medewerkers. Vanaf september 2015 komen ze gefaseerd beschikbaar, allereerst voor studenten. Later zijn ook medewerkers aan de beurt.

Promotiefilmpje voor het project de Digitale Werkruimte:

Ander nieuws van het ict-front

Universiteiten ontwikkelen veilig alternatief Dropbox
Op verzoek van de Nederlandse universiteiten is er een cloudopslagdienst ontwikkeld, genaamd SURFdrive. Die dienst moet ervoor zorgen dat studenten en medewerkers veilig bestanden kunnen delen binnen het hoger onderwijs en onderzoek. In tegenstelling tot commerciële diensten als Dropbox en Google Drive worden bij SURFdrive de bestanden alleen binnen de Nederlandse grenzen opgeslagen.

SURFdrive biedt studenten en medewerkers 100 GB aan gratis opslagruimte. Diverse andere Nederlandse universiteiten bieden de dienst al aan. De Universiteit Utrecht heeft onlangs een pilot met SURFdrive gedraaid en gaat de dienst gefaseerd beschikbaar stellen.

Office in de cloud is nu gratis voor studenten
Geen geld voor Office? Dan kun je als UU-student sinds deze zomer gratis gebruikmaken van Office 365 ProPlus. Dat is de cloudvariant van het bekende softwarepakket van Microsoft. Studenten van de Universiteit Utrecht kunnen het sinds deze zomer gratis gebruiken.

Digitaal toetsen op Chromebooks?

De Universiteit Utrecht wil in de toekomst meer tentamens digitaal gaan afnemen. Maar hoe? De huidige tentamenzalen zijn niet gebouwd om studenten met honderden tegelijk achter een vaste computer te zetten. Studenten laten toetsen met eigen laptops blijkt ook niet te werken. Bij een experiment bij de opleiding Diergeneeskunde werden informaticastudenten uitgedaagd om de toetsafname te hacken. En dat lukte. En ook onderzoek van SURF toont aan dat toetsen met een eigen laptop niet veilig is.

De universiteit onderzoekt de mogelijkheid om Chromebooks aan te schaffen om digitaal toetsen op grotere schaal mogelijk te maken. Bij binnenkomst van de tentamenzaal krijg je dan zo'n Google-laptop, en die lever je aan het eind weer in. Chromebooks zouden makkelijker te beveiligen zijn tegen tentamenfraude.